Detail předmětu
Oborový ateliér navazující 1
FaVU-2-D-OAN1Ak. rok: 2024/2025
Oborový ateliér navazující je po boku diplomních seminářů základním tvůrčím předmětem v magisterském studijním programu Design. Jeho ústřední náplní je vlastní tvůrčí praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.
Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na koncepci a realizaci vlastního magisterského projektu. Je rovněž motivován*a ke spolupráci s dalšími studujícími i s osobnostmi mimo ateliér, včetně žánrových, koncepčních a disciplinárních přesahů. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.
Při realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů spojených s magisterským projektem studující prohlubují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, sebevědomí vyjednávat o své pozici umělkyně*ce, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.
Zadání nebo téma ateliérové praxe se stanovují osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.
- Předmět Oborový ateliér navazující 1 je zaměřen zejména na seznámení nových studujících s chodem ateliéru a s celkovým rámcem studia v daném studijním programu. Pozornost je věnována stanovení podmínek působení studující*ho v ateliéru s ohledem na individuální magisterský projekt. Je ověřována životaschopnost předběžně zvoleného tématu a metodologie. Utváří se průběžný harmonogram realizace magisterského projektu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Tvůrčí a koncepční schopnosti prokázané při přijímací zkoušce.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativně je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:
- Pravidelná účast na výuce (75 % účast) nebo její kompenzace formou stanovenou individuální dohodou s vyučujícími.
- Aktivní účast v ateliérovém programu nad rámec pravidelných konzultací (cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod.)
- Průběžná práce na magisterském projektu
- Smysluplné využití materiálního a intelektuálního zázemí ateliéru k práci na magisterském projektu
- Prokázaný zájem o obor design s interdisciplinárním přesahem
Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast ve výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.
Učební cíle
Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k uměleckému rozvoji. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů a jejich konzultování studující mají prohloubit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které jim dovolí dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.
Studující si prohloubí znalosti a dovednosti, které jim umožní dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní projekt, sebevědomí vyjednávat o své pozici designérky*ra, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného oboru design, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
1 ročník, zimní semestr, povinný
1 ročník, zimní semestr, povinný
1 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Ateliér
Vyučující / Lektor
Osnova
Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:
- harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání,
- metody výuky,
- kritéria a způsoby hodnocení.
Po celý semestr průběžně probíhá:
- individuální a/nebo kolektivní práce studujících na realizaci vlastních tvůrčích projektů,
- prezentace a konzultace dílčích výstupů nebo rozpracovanosti většího projektu kolektivně a/nebo individuálně (podle osobní dohody mezi studujícími a vedoucími),
- periodické ateliérové schůzky, jejichž ústřední náplní je reflexe individuální a/nebo skupinové umělecké praxe studujících, jež ale mohou rovněž obsahovat diskusi nad aktuálními tématy z oblasti současného umění, teorie nebo širší veřejné debaty,
- konzultace s profesionály z praxe.
Program ateliéru může dále zahrnovat:
- cvičné prezentace („kritiky“) s externími hostkami*ty,
- plenér,
- workshopy,
- přednášky,
- návštěvy výstav,
- exkurze,
- setkání v online prostředí.
V závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.
Závěrečné hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.