Detail předmětu
Oborový ateliér 6
FaVU-1OBAT6Ak. rok: 2024/2025
Oborový ateliér je základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Jeho ústřední náplní je vlastní designérská praxe studujících. Oborový ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.
Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na vlastní tvorbě a/nebo kolektivně v ateliérové skupině. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.
Při individuální nebo kolektivní realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů si studující osvojují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní záměr, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného oboru design i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak skladbu studujících v ateliéru stejně jako aktuální designérský, společenský a environmentální kontext.
Zadání nebo téma ateliérové praxe mají individuální nebo kolektivní charakter a stanovují se osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.
- Předmět Oborový ateliér 6 má poskytnout studující*mu vhodné podmínky pro přípravu Diplomové práce a formulaci jejího zadání. Účast studující*ho na chodu a společných aktivitách je v souladu s tím upozaděna.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalosti, dovednosti a praktické zkušenosti z uzavřeného šestého semestru studia. Povinnou prerekvizitou je absolvování předmětu Ateliér 5.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativně je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:
- Pravidelná účast na výuce (75 % účast) nebo její kompenzace formou stanovenou individuální dohodou s vyučujícími.
- Aktivní účast v ateliérovém programu nad rámec pravidelných konzultací (cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod.)
- Průběžná práce na autorských projektech individuální nebo kolektivní povahy podle zadání stanoveného na začátku semestru
- Prokázaný zájem o obor design a o dílčí zaměření ateliéru
Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast ve výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.
Učební cíle
Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k rozvoji v oboru design. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů, jejich konzultování a účasti na společných aktivitách si studující mají osvojit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které je připraví na výkon profesionální designérské praxe.
Studující si osvojí znalosti a dovednosti, které by jim měly dovolit obstát v profesionálním prostředí oboru design, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní projekt, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného oboru design, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_B bakalářský 4 ročník, zimní semestr, povinný
4 ročník, zimní semestr, povinný
4 ročník, zimní semestr, povinný
4 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Ateliér
Vyučující / Lektor
Osnova
Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:
- harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání,
- metody výuky,
- kritéria a způsoby hodnocení.
Po celý semestr průběžně probíhá:
- individuální a/nebo kolektivní práce studujících na realizaci vlastních tvůrčích projektů,
- prezentace a konzultace dílčích výstupů nebo rozpracovanosti většího projektu kolektivně a/nebo individuálně (podle osobní dohody mezi studujícími a vedoucími),
- periodické ateliérové schůzky, jejichž ústřední náplní je reflexe individuální a/nebo skupinové umělecké praxe studujících, jež ale mohou rovněž obsahovat diskusi nad aktuálními tématy z oblasti současného umění, teorie nebo širší veřejné debaty.
Program ateliéru může dále zahrnovat:
- cvičné prezentace („kritiky“) s externími hostkami*ty,
- plenér,
- workshopy,
- přednášky,
- návštěvy výstav,
- exkurze,
- setkání v online prostředí.
V závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.
Závěrečné hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.