Detail předmětu
Podoby československého umění od 60. do počátku 90. let 1
FaVU-1PČU60-90-1Ak. rok: 2024/2025
Na místo chronologického přehledu se kurz soustředí na specifická témata a progresivní umělecké tendence, které zásadně formovaly podobu československého umění 2. pol. 20. století.
Zvláštní zřetel bude rovněž kladen na dematerializované formy umění a na popis proměny způsobů distribuce a prezentace tzv. neoficiálního umění v podmínkách totalitního Československa před rokem 1989. Progresivní umělecké formy hledaly pro svou existenci alternativní formu sdílení a prezentace, které by byly nezávislé na institucionální podpoře. Umělecký network spoléhal na poštovní distribuci děl, na prezentaci umění v podobě autorských knih a krátkodobých prezentací v negalerijním prostředí.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Kolokvium, jímž je předmět uzavřen, má charakter prezentací předem zvolených krátkých referátů (v několika menších skupinách) následovaných zpětnou vazbou a řízenou diskuzí. Hodnocena je příprava na referát, dodržení parametrů prezentace a schopnost zapojit se do diskuze.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem a formou exkurzí. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučující ompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Předmět představuje na bázi tematických bloků vývoj, kurátorskou a historiografickou reflexi československého umění druhé poloviny 20. století v kontextu mezinárodního uměleckého dění a širších dobových souvislostí. Studenti bakalářského stupně studia se zorientují v problematice konceptuálního umění, vizuální a konkrétní poezie, minimalismu, novomediální praxe, akčního umění nebo například neokonstruktivních tendencí. Po absolvování předmětu budou rozumět základům terminologie umělecké praxe druhé poloviny 20. století a budou schopni tuto terminologii vztáhnout ke konkrétním událostem, umělcům a umělkyním v prostoru střední a východní Evropy se speciálním důrazem na lokální podoby umělecké praxe a jejích mezinárodních souvislostí.
Absolvováním kurzu studující získají přehled o podobách československého umění od 60. let do počátku 90. let. Budou znát základní terminologii a faktografii, která jim umožní vnímat svou vlastní uměleckou činnost v souvislostech výtvarného umění 2. pol. 20. století v kontextu střední a východní Evropy.
Základní literatura
Ondřej CHROBÁK, Petr INGERLE, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Jiří Valoch: Whatever, výběr z textů 1966–1989, Brno, 2020. (CS)
Doporučená literatura
Helena MUSILOVÁ, Jiří Valoch: curator, theoretician, collector 1965–1980, Praha, 2018. (EN)
Karel CÍSAŘ, Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění, Praha: UMPRUM, 2014. (CS)
Klara KEMP WELSCH, Networking the Bloc: Experimental Art in Eastern Europe 1965–1981, MIT Press, 2018. (EN)
Maja FOWKES, The Green Bloc: neoavantgarde art and ekology under Socialism, Budapest; New York, 2015. (EN)
Nathalie ZONNENBERG, Conceptual art in a Curatorial Perspectives: between Dematerialization and Documentation, Amsterdam, 2019. (EN)
Ondřej CHROBÁK, Pavel KAPPEL, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Computerart1968, Brno, 2018. (CS)
Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ, Výstava jako médium: české umění 1957–1999, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2020. (CS)
Pavlína MORGANOVÁ, Martin ŠKABRAHA, Umění a emancipace: výbor z textů Piotra Piotrowského, Praha, 2022. (CS)
Piotr PIOTROWSKI, Významy modernismu, Hradec Králové, 2022. (CS)
Tomáš POSPISZYL, Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film), Praha: Tranzit, 2014. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Předmět je postaven na kombinaci přednášky a semináře. Zatímco v rámci přednášek se zaměříme na teoretické uchopení zvolených tematických bloků. Seminář studenty do probírané problematiky uvede praktickým způsobem, a to formou návštěv uměleckých ateliérů (Marian Palla, J. H. Kocman, Dezidér Tóth), a rovněž prostřednictvím exkurzí v Archivu a sbírce Jiřího Valocha v Moravské galerii v Brně, kde se seznámí s autentickým dokumentačním a uměleckým materiálem.
Osnova zahrnuje následující tematické okruhy:
Západní kánon konceptuálního umění
Východevropský konceptualismus a globální konceptualismus
Globální hnutí vizuální a konkrétní poezie
Akční umění
Hnutí Fluxus
Poštovní umění
Hnutí Nových tendencí a počátky novomediální umělecké praxe
Kinetické a neokonstruktivní umění
Podoba umění 60. a 70. let v Československu, Polsku, Maďarsku a v zemích bývalé Jugoslávie.