Detail předmětu
Podoby československého umění od 60. do počátku 90. let 2
FaVU-1PČU60-90-2Ak. rok: 2024/2025
Kurz se soustředí na představení tematických okruhů, v rámci kterých jsou na základě analýzy konkrétních událostí, výstav a děl představené specifické principy a projevy umění od 60. let do počátku 90. let. Speciální důraz je kladen na lokální konceptuální umělecké projevy a jejich napojení na mezinárodní umělecké dění. Studující získají hlubší znalosti o dematerializovaných a intermediálních uměleckých formách, o vizuální a konkrétní poezii a racionálních tendencích neokonstruktivního umění.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Kolokvium, jímž je předmět uzavřen, má charakter prezentací předem zvolených krátkých referátů (v několika menších skupinách) následovaných zpětnou vazbou a řízenou diskuzí. Hodnocena je příprava na referát, dodržení parametrů prezentace a schopnost zapojit se do diskuze.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem a formou exkurzí. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučující kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty s podobami československého umění od šedesátých do počátku devadesátých let se speciálním důrazem na lokální konceptuálně orientovanou uměleckou praxi a její mezinárodní přesahy. Kurz je koncipován tak, aby kromě teoretického přehledu studenty obeznámil s primárními zdroji v podobě uměleckých děl, archivních materiálů, dobových katalogů a korespondence, se kterou budou moci pracovat v Archivu a sbírce Jiřího Valocha v Moravské galerii v Brně. Možnost návštěv tohoto archivu a sbírky současně definuje i podobu probíraných témat, které kromě dění v uměleckých centrech nabízí i reflexi progresivních uměleckých přístupů uskutečňovaných na periferii. Předmět tak vychází z koncepce horizontálních dějin umění a cílí především na představení umělecké praxe před rokem 1989 v nehierarchizovaném prostoru střední a východní Evropy a Latinské Ameriky.
Absolvováním kurzu studující získají přehled o podobách československého umění od 60. let do počátku 90. let. Budou znát základní terminologii a faktografii, která jim umožní vnímat svou vlastní uměleckou činnost v souvislostech výtvarného umění 2. pol. 20. století v kontextu střední a východní Evropy.
Základní literatura
Piotr PIOTROWSKI, Významy modernismu, Hradec Králové, 2022. (CS)
Doporučená literatura
Coelewij MARINETTI, Siegelaub Seth: Beyond Conceptual Art, Amsterdam 2018. (EN)
Helena MUSILOVÁ, Jiří Valoch: curator, theoretician, collector 1965–1980, Praha, 2018. (EN)
J. H. KOCMAN, ART ACTIVITIES 1970–1979, Brno, 2019. (CS)
Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Archiv Jiřího Valocha, in: Subjektívné histórie, seba historizácia ako umelecká prax v stredovýchodnej Európe, Daniel Grúň (eds.)., Bratislava, 2020. (SK)
Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Neviditelná socha, transcendentní výstava i programované umění: kurátorské aktivity Jiřího Valocha 60. a 70. let, in Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 25, 2018. (CS)
Karel CÍSAŘ, Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění, Praha: UMPRUM, 2014. (CS)
Maja and Reuben FOWKES, Central and Eastern European Art Since 1950, London, 2020. (EN)
Maja FOWKES, The Green Bloc: neoavantgarde art and ekology under Socialism, Budapest; New York, 2015. (EN)
Nathalie ZONNENBERG, Conceptual art in a Curatorial Perspectives: between Dematerialization and Documentation, Amsterdam, 2019. (EN)
Ondřej CHROBÁK, Pavel KAPPEL, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Computerart1968, Brno, 2018. (CS)
Ondřej CHROBÁK, Petr INGERLE, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Jiří Valoch: Whatever, výběr z textů 1966–1989, Brno, 2020. (CS)
Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ, Výstava jako médium: české umění 1957–1999, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2020. (CS)
Pavlína MORGANOVÁ, Martin ŠKABRAHA, Umění a emancipace: výbor z textů Piotra Piotrowského, Praha, 2022. (CS)
Tomáš POSPISZYL, Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film), Praha: Tranzit, 2014. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
4 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Od uměleckých archivů k databázím, jak hovořit o východoevropském umění? Soukromý archiv jako alternativa a paralela oficiálních institucí, snaha o revizi dějin umění ve východní a střední Evropě, hledání paralel a odlišností.
2. Hledání nové senzitivity. Rozmach konceptuálního uvažování a nové přístupy k práci s obrazem v průběhu 70. a 80. let v Československu v kontextu mezinárodního dění. Výstava Bílý prostor v bílém prostoru, Dům umění města Brna, 1974.
3. V přírodě. Ekologické motivy v konceptuální tvorbě slovenských a českých autorů, procesuální práce v přírodě a její představitelé.
4. Proměny akčního umění od 60. do konce 80. let. Happeningy 60. let a zvnitřnění akcí v průběhu 70. let, nástup postmoderního cítění v 80. letech, seznámení s hlavními představiteli žánru.
5. Diskurz nad dokumentací, vystavováním a zpřístupněním performativních děl v podobě jejich rekonstrukcí.
6. Participativní projekty a krátkodobá umělecká setkání. Sdílení uměleckého gesta a postoje v rámci krátkodobých setkání a participativních projektů. Pořádání prvního otevřeného ateliéru Rudolfa Sikory v Bratislavě, Balatonboglár aneb setkání maďarských, slovenských a českých umělců, činnost Mladých přátel výtvarného umění při Domě umění v Brně, Festival na sněhu, Křížovnická škola.
7. Ve jménu racionality, pokroku a čisté formy. Výstava Křižovatka a hosté, činnost Klubu Konkrétistů.
8. Fenomén počítačového umění. Max Bense a informační estetika, hnutí Nové tendence, počátky počítačového umění.
9. Autorská kniha namísto výstavy. Fenomén autorských knih jako platformy pro šíření konceptuální tvorby.
10. Galerie v poštovní schránce. Mail art jako demokratická umělecká praxe a distribuční síť umění. Srovnání vývoje mail-artového hnutí v zemích východní, střední a západní Evropy a USA.
11. Text, písmo a obraz I. Hnutí konkrétní a vizuální poesie, práce s textem a písmem ve výtvarném umění.
12. Text, písmo a obraz II. Hnutí konkrétní a vizuální poesie, práce s textem a písmem ve výtvarném umění.
13. Podoby minimalistické kresby.