Detail předmětu
Přehled dějin umění baroka
FaVU-1PDU-BAk. rok: 2024/2025
Přednášky stručně provedou vývojem barokního výtvarného umění (zejména malířství a sochařství) a jeho jednotlivými slohovými proudy od jeho zrodu v Itálii (Řím, Bologna), jeho regionálními modalitami a stylovými úrovněmi v Evropě (Francie, Španělsko) a rovněž v Čechách a na Moravě cca v období od počátku 17. století do josefínských reforem. Přiblíží základní pojmy, charakteristiku, periodizaci a zejména historické, společenské a duchovní zdroje barokní kultury, s přihlédnutím k hlavním ohniskům kultury a umění i čelním protagonistům.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (50% účast)
- úspěšné absolvování průřezového testu nebo ústní zkoušky.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (3 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučující kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Vyučování předmětu sleduje tyto cíle: umožnit studujícím zorientovat se v základních politických, společenských, ideových a uměleckých otázkách období baroka. V oblasti kultury pak získat přehled o mezioborových souvislostech – mezi tvorbou architektonickou, sochařskou, malířskou atd. S těmito znalostmi pak zaujmout vlastní, aktuální postoj k hmotným památkám zmíněného doby a porozumět jejich původnímu kontextu.
Po úspěšném absolvování předmětu je student*ka schopen*na: prokázat zevrubné znalosti z předmětu adekvátní vysokoškolskému a uměleckému typu studia; prokázat rientaci v předmětu studia v širších kulturně historických souvislostech; orientovat se v základních pojmech, problémových okruzích, zdrojích studia a zaujmout k nim vlastní názorový postoj.
Základní literatura
Blažíček O. J., Sochařství baroku v Čechách, Praha 1958
Blažíček O. J., Umění baroku v Čechách, Praha 1971
Dějiny českého výtvarného umění II, Praha 1989 (všechny statě o umění 17. a 18. století)
Horyna, Mojmír, Santini: Jan Blažej Santini-Aichel, Praha: Univerzita Karlova 1998
Kol. aut., Sláva barokní Čechie I., II., Praha 2001
Macek, P. – Biegel, R. – Bachtík, J. (eds.), Barokní architektura v Čechách, Praha 2015
Toman, Rolf, Baroko: architektura, plastika, malířství, Praha: Slovart 1999
Vlček, Pavel, Dějiny architektury renesance a baroka, Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT 2006
Doporučená literatura
Ladislav Daniel (ed.), Benátčané: Malířství 17. a 18. století z českých a moravských sbírek,
Vlnas, Vít, Sláva barokní Čechie, Praha: Národní galerie 2000, katalog stejnojmenné výstavy
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Vznik baroka a jeho ideové předpoklady a sociální pozadí: Tridentský koncil a náboženská situace v Evropě, reformace, konfesijní struktura společnosti (protestantismus versus katolicismus). Umělecké předpoklady
3. Barokní Řím, umění a jeho objednavatelé, hlavní podniky – architektura (G.L. Bernini, Fr. Borromini), projevy baroka v krajině a ve veřejných prostranstvích, sochařské úlohy, barokní zahrady atd. 4. Malířství v Itálii (Radikální proud – Caravaggio, klasicistní proud – akademie v Bologni a Caracciové, Nicolas Poussin)5. Projevy baroka ve Francii, Španělsku a Anglii
6. Baroko a Severní Evropa – flámský a holandský modus baroka zejména na příkladu tvorby P. P. Rubense a Rembrandta7. Rozvoj žánrové diferenciace a exkurz do historie a ikonografie zátiší, jeho regionální verze
8. Hlavní otázky barokního umění v českých zemích, historiografie, jeho periodizace a specifika od pobělohorského období do josefínských reforem9. Kategorie barokního umění, fungování barokní dílny, vzdělávání a sociální postavení umělce, vztah umělce a objednavatele (smluvní modely, bozzeta), umělecký trh v 17. století
10. Barokní architektura, sochařství a malířství, vůdčí osobnosti českého baroku (architekti Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové a Jan Santini Eichl, sochaři Matyáš Bernard Braun a Ferdinand Maxmilián Brokof, malíři Karel Škréta, Petr Brandl, Franz Anton Maulbertsch, Václav Vavřinec Reiner atd.)11. Baroko na Moravě a ve Slezsku – specifika, hlavní centra (Brno, Olomouc) a nejdůležitější osobnosti
12. Rokoko, jeho teoretické a umělecké zdroje, hlavní ohniska (Francie, Bavorsko), jeho projevy v architektuře, sochařství, malířství a v uměleckém řemesle.