Detail předmětu
Přehled dějin umění středověku a renesance
FaVU-1PDU-SRAk. rok: 2024/2025
Kurz se prostřednictvím vybraných kapitol z dějin středověkého a renesančního umění a architektury zaměřuje na následující témata: 1) křesťanské umění románské a gotické epochy s přihlédnutím k českým zemím, zvláště pak k umění lucemburské, korvínské a jagellonské doby, a jeho interpretace; v centru pozornosti stojí charakteristika periody a všechny podstatné aspekty středověkého díla – především jeho funkce –, stejně jako proměna statutu středověkého umělce a otázky týkající se pozice umění a jeho percepce; 2) vizuální média v období převratných společenských, náboženských a politických změn a uměleckých inovací v období renesance; podstatná část kurzu se tudíž soustřeďuje na renesanční umění v Itálii 15. a 16. století, na konfrontaci italského a severského modelu renesance a na specifika společenskopolitických kontextů; od pozdního 15. století se Itálie stala modelem pro celou Evropu, který mohl být odmítnut nebo akceptován, ale který nebylo možné ignorovat. Danému období je proto v kurzu věnována zvláštní pozornost: jedná se jak o počátek raného novověku – i na sever od Alp –, tak o dobu, kdy se ve střední Evropě vyvíjely možnosti existence pluralistické společnosti. „Proměny renesance“ jsou dokládány nejen prostřednictvím ikonických děl architektury, sochařství a malířství, ale i teoretických spisů, a výuka je zaměřena také na téma evropského manýrismu a umění v okruhu císaře Rudolfa II.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základní znalosti z oblasti obecných dějin a dějin umění a architektury období středověku a renesance na středoškolské úrovni; všeobecný kulturní přehled.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (70 %)
- analýza a interpretace dvou vybraných děl provedená na principu „předikonografického“ a „poikonografického“ čtení s cílem přiblížit daná díla recipientům tak, jak by se to dělo v rámci lektorského programu ve výstavní instituci
- zpracování a přednesení prezentace, jejíž nedílnou součástí je nástin společenského a politického kontextu vzniku vybraných děl, a návazná diskuse
Výuka probíhá v učebnách Katedry teorií a dějin umění Fakulty výtvarných umění VUT v Brně v hodinách určených rozvrhem. Exkurze mohou být s ohledem na časovou náročnost situovány do pracovních dní, kdy neprobíhá standardní výuka. Účast na výuce je povinná (3 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem kurzu je zprostředkovat studujícím přehled o určujících uměleckých směrech, teoretických konceptech, vývojových tendencích a autorských přístupech v oblasti malířství, sochařství, užitého umění a architektury středověku a renesance. Zvláštní důraz je při tom kladen na provázanost umění a architektury se společenskopolitickou situací, na otázky funkce uměleckého díla, reprezentace, postavení umělce a jeho vztahu k zadavateli. Sledována jsou rovněž témata jako symbolika, styl, patronace či vkus. Studující se v kurzu s uvedenými okruhy seznámí prostřednictvím přednášek, četby a interpretace dobových i aktuálních textů, prezentací s diskusemi a exkurzí. Zorientují se v politickém, společenském a ideovém pozadí umělecké produkce sledovaného období, jejíž projevy budou schopni kriticky reflektovat, analyzovat a interpretovat z hlediska současné teorie a metodologie dějin umění.
Studující budou schopni definovat základní pojmy z oblasti malířství, sochařství, užitého umění a architektury období středověku a renesance v širším společenském, kulturním a politickém kontextu. Současně dokážou identifikovat, popsat a interpretovat základní stylové tendence a klíčová díla umění a architektury sledovaných epoch a usouvztažnit je se soudobými teoretickými koncepty na pozadí aktuální teorie a metodologie dějin umění.
Po absolvování kurzu si studující osvojí schopnost:
- identifikovat, popsat a interpretovat hlavní stylové charakteristiky středověkých a renesančních uměleckých děl
- pochopit historické, náboženské a filozofické souvislosti, které formovaly tvorbu a recepci středověkého a renesančního umění a architektury, a způsoby, jimiž byly reflektovány a manifestovány, nebo naopak zpochybňovány převládající kulturní normy a hodnoty
- analyzovat a porovnávat různé umělecké styly, média a techniky uplatňované ve středověkém a renesančním umění a architektuře a rozpoznat jejich regionální a časové rozdíly, jakož i jejich kulturní a sociální významy
- znát významné umělce, mecenáše a instituce ustavující vývoj středověkého a renesančního umění a architektury
- definovat společenskopolitické a mocenské vztahy, které umožnily tvorbu a šíření uměleckých děl
- myslet kriticky a posílit komunikační dovednosti prostřednictvím studia odborných textů, vizuálních materiálů a aktivní účasti na skupinových projektech a diskusích
- uvědomit si etické, estetické a epistemologické otázky, které vyvolává studium středověkého a renesančního umění a architektury, a způsoby, jimiž se prolínají s širšími debatami v oblasti dějin umění, kulturních studií a obecněji v oblasti humanitních věd
- zasvěceně mluvit a psát o středověkém a renesančním umění
Doporučená literatura
BAXANDALL, Michael. Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy: A Primer in the Social History of Pictorial Style. 2nd ed. Oxford – New York: Oxford University Press, 1988, 183 p. ISBN: 978-0192821447.
BAXANDALL, Michael. The Limewood Sculptors of Renaissance Germany. 7th ed. New Haven: Yale University Press, 2008. 420 p. ISBN: 9780300028294.
BAŽANT, Jan. Umění českého středověku a antika. 1. vyd. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2000. 271 s. ISBN: 80-85917-73-4.
BELTING, Hans – KRUSE, Christiane. Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei. 1. Aufl. München: Hirmer Verlag, 1994. 552 S. ISBN: 978-3777464503.
BELTING, Hans. Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. 6. Aufl. München: C. H. Beck, 2004. 700 S. ISBN: 978-3-406-37768-6.
BELTING, Hans. Likeness and Presence. A History of the Image before the Era of Art, 1994. 1st ed. Chicago: University of Chicago Press, 1994. 676 p. ISBN: 978-0226042145.
BENEŠOVSKÁ, Klára et al. Velké dějiny zemí Koruny české. 1. vyd. Praha: Paseka, 2009. 806 s. ISBN: 978-80-7432-000-2.
BERTOTTI SCAMOZZI, Ottavio – PISANI, Emiliabianca. The Buildings and Designs of Andrea Palladio. New York: Princeton Architectural Press, 2015, 327 p. ISBN: 978-1-61689-264-7.
BIAŁOSTOCKI, Jan. The Art of the Renaissance in Eastern Europe: Hungary, Bohemia, Poland. 1st ed. Oxford: Phaidon, 1976. 312 p. ISBN: 978-0714817002.
BOHN, Babette – SASLOW, James M. (eds.). A Companion to Renaissance and Baroque Art. 1st ed. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, 2013. 648 p. ISBN: 978-1-444-33726-6.
BUKOVINSKÁ, Beket – FUČÍKOVÁ, Eliška – MUCHKA, Ivan. Umění na dvoře Rudolfa II. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1991. 255 s. ISBN: 80-85277-04-2.
BURCKHARDT, Jacob Christoph. Kultura renesance v Itálii. 1. vyd. Praha: Rybka, 2013. 503 s. ISBN: 978-80-87067-08-6.
BURKE, Jill (ed.). Rethinking the High Renaissance. The Culture of theVisual Arts in Early sixteenth-century Rome. 1st ed. Farnham: Ashgate Publishing Limited, 2012. 386 p. ISBN: 978-1-4094-2558-8.
BURKE, Peter. Hybrid Renaissance: Culture, Language, Architecture. 1st ed. Budapest: Central European University Press, 2016. 271 p. ISBN: 978-963-386-087-8.
BURKE, Peter. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1996. 319 s. ISBN: 80-204-0589-5.
BŮŽEK, Václav et al. Dvory velmožů s erbem růže. Všední a sváteční dny posledních Rožmberků a pánů z Hradce. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. 315 s. ISBN: 80-204-0651-4.
ČEPIČKA, Ladislav – FUČÍKOVÁ, Eliška (eds.). Valdštejn. Albrecht z Valdštejna. Inter arma silent musae? 1. vyd. Praha: Academia, 2007. 621 s. ISBN: 978-80-200-1565-5.
DUBY, Georges. Věk katedrál. Umění a společnost 980–1420. 1. vyd. Praha: Argo, 2002. 332 s. ISBN: 80-7203-418-9.
DVORSKÝ Jiří – FUČÍKOVÁ, Eliška (eds.). Dějiny českého výtvarného umění II/1– 2. Od počátku renesance do závěru baroka. 1. vyd. Praha: Academia, 1989. 905 s. ISBN: 80-200-0069-0.
ELKINS, James – WILLIAMS, Robert. Renaissance Theory. 1st ed. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2008. 550 p. ISBN: 0203929861.
EVERS, Bernd – THOENES, Christof. Architectural Theory. Pioneering Texts on Architecture from the Renaissance to Today. Köln: Taschen, 2019, 633 p. ISBN: 978-3-8365-5746-7.
FAJT, Jiří – ROYT, Jan. Magister Theodoricus, dvorní malíř císaře Karla IV.: umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna (kat. výst.). 1. vyd. Praha: Národní galerie v Praze, 1997. 54 s. ISBN: 80-7035-163-2.
FAJT, Jiří (ed.). Karel IV., císař z Boží milosti. Kultura a umění za vlády Lucemburků 1310–1437. 1. vyd. Praha: Academia, 2006. 679 s. ISBN: 80-200-1399-7.
FRANCASTEL, Pierre. Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století. 1. vyd. Praha: Odeon, 1984. 325 s. ISBN: sine.
FRANCASTEL, Pierre. Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu. 1. vyd. Brno: Barrister& Principal, 2003. 163 s. ISBN: 80-86598-49-7.
FUČÍKOVÁ, Eliška et al. Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy (kat. výst.). 1. vyd. Praha: Správa Pražského hradu, 1997. 386 s. ISBN 80-902051-6-X.
FUČÍKOVÁ, Eliška et al. Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy. Katalog vystavených exponátů. 1. vyd. Praha: Správa Pražského hradu, 1997. 522 s. ISBN: 80-902051-7-8.
GOMBRICH, Ernst Hans. New Light on Old Masters. London: Phaidon, 2000, 191 p. ISBN: 0-7148-2989-7.
GOMBRICH, Ernst Hans. O renesanci 1. Norma a forma. Symbolické obsahy. 1. vyd. Praha: Argo, 2022. 656 s. ISBN: 978-80-257-3628-9.
GOMBRICH, Ernst Hans. O renesanci 2. Apellův odkaz. Symbolické obrazy. 1. vyd. Praha: Argo, 2022. 430 s. ISBN: 978-80-257-3774-3.
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. 2. vyd. Praha: Paseka, 2008. 517 s. ISBN: 978-80-7185-902-4.
HLOBIL, Ivo – PETRŮ, Eduard. Humanismus a raná renesance na Moravě. 1. vyd. Praha: Academia, 1992. 274 s. ISBN: 80-200-0385-1.
HOMOLKA, Jaromír et al. Pozdně gotické umění v Čechách, 1471–1526. 1. vyd. Praha: Odeon, 1978. 529 s. ISBN: sine.
HUIZINGA, Johan. Podzim středověku. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1999. 675 s. ISBN: 80-86022-26-9.
CHADRABA, Rudolf (ed.). Dějiny českého výtvarného umění I/1–2. Od počátků do konce středověku. 1. vyd. Praha: Academia, 1984. 683 s. ISBN: 80-200-0069-0.
INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Od renesance k modernímu umění a myšlení. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010. 221 s. ISBN: 978-80-87474-09-9.
JOHNSON, Paul. Dějiny renesance. 1. vyd. Brno: Barrister& Principal, 2004. 149 s. ISBN: 80-86598-68-3.
KALINA, Pavel. Benedikt Ried a počátky záalpské renesance. 1. vyd. Praha: Academia, 2009. 299 s. ISBN: 978-80-200-1744-4.
KAUFMANN, Thomas DaCosta. Court, Cloister and City. The Art and Culture of Central Europe 1450–1800. 1st. ed. Chicago: University of Chicago Press, 1995. 576 p. ISBN: 0226427307.
KONEČNÝ, Michal – VALEŠ, Tomáš. Moravský aristokrat v labyrintu světa. Státní zámek Bučovice/The Moravian Aristocrat in the Labyrinth of the World. State Chateau Bučovice. 1. vyd. Kroměříž: Národní památkový ústav, 2017. 127 s. ISBN: 978-80-906899-5-4.
KONEČNÝ, Michal (ed.). Na věčnou paměť, pro slávu a vážnost. Renesanční aristokratická sídla v Čechách a na Moravě ve správě Národního památkového ústavu. 1. vyd. Kroměříž – Brno: Národní památkový ústav, územní památková správa v Kroměříži – Masarykova univerzita, 2017. 668 s. ISBN: 978-80-906899-2-3; 978-80-210-8781-1.
KRČÁLOVÁ, Jarmila. Centrální stavby české renesance. 2. vyd. Praha: Academia, 1976. 100 s. ISBN: sine.
LE GOFF, Jacques. Kultura středověké Evropy. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991. 747 s. ISBN: 80-207-0206-7.
LEGNER, Anton. Reliquien in Kunst und Kult. Zwischen Antike Und Aufklärung. 1 Aufl. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1995. 430 S. ISBN: 9783534126149.
Literatura – renesance:
Literatura – středověk:
MAGRELLI, Shaaron – SANNA, Angela – TADDEI, Francesca. Renaissance/Renesans/Renesance/Reneszánsz. Praha: Slovart, 2009. 325 s. ISBN: 978-80-7391-329-8.
MIKŠ, František. Gombrich. Tajemství obrazu a jazyk umění. Pozvání k dějinám a teorii umění. 4. rozšířené vyd. Brno: Books & Pipes, 2021. 397 s. ISBN 978-80-7485-231-2.
MUCHKA, Ivan et al. Hvězda. Arcivévoda Ferdinand Tyrolský a jeho letohrádek v evropském kontextu. 1. vyd. Praha: Artefactum, 2014. 569 s. ISBN 978-80-86890-65-4.
NASH, Susie. Northern Renaissance Art. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2008. 354 p. ISBN: 9780192842695.
NATHAN, Johannes – ZÖLLNER, Frank. Leonardo da Vinci: 1452–1519. Praha: Slovart, 2011. 2 sv. ISBN: 978-80-7391-513-1.
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. 2. rev. vyd. Praha: Malvern, 2013. 399 s. ISBN: 978-80-87580-37-0.
PÖPPER, Thomas – THOENES, Christof – ZÖLLNER, Frank. Michelangelo, 1475–1564. Dílo. Praha: Slovart, 2008. 768 s. ISBN: 978-80-7391-086-0.
PREISS, Pavel. Italští umělci v Praze. Renesance, manýrismus, baroko. Praha: Panorama, 1986, 548 s. ISBN: sine.
ROYT, Jan. Středověké malířství v Čechách. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 163 s. ISBN 80-246-0265-2.
SAVICKÝ, Nikolaj. Renesance jako změna kódu. O komunikaci slovem a obrazem v italském rinascimentu. 2. vyd. Praha: Prostor, 2010. 261 s. ISBN: 978-80-7260-236-0.
TOMAN, Rolf (ed). Umění italské renesance. Architektura, sochařství, malířství, kresba. 2. české vyd. Praha: Slovart, 2000. 464 s. ISBN: 80-7209-252-9.
VLADISLAV, Jan (ed.). Giorgio Vasari. Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. 1. vyd. Voznice: Leda, 2019. 2 sv., 772 s. ISBN: 978-80-7335-619-4.
WALTHER, Ingo F. – WUNDRAM, Manfred. Renesance. Praha – Köln: Slovart – Taschen, 2007, 95 s. ISBN: 978-80-7209-961-0.
WOLF, Norbert. Albrecht Dürer, 1471–1528. Praha: Slovart, 2007, 96 s. ISBN: 978-80-7209-889-7.
ZERNER, Henri. Renaissance Art in France. The Invention of Classicism. 1st ed. Paris: Flammarion, 2003. 478 s. ISBN: 2080111442.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Křesťanské umění a počátky středověké kultury. Základní pojmy, periodizace, křesťanská ikonografie, byzantské umění (charakteristika, hlavní centra – Cařihad, Ravenna), karolinská a otonská renesance, christianizace v českých zemích (umění Velké Moravy).
- Význam pojmu „umění“ ve středověku (dědictví starověku, scholastická systematika), funkce umění (obrazu), umělecká praxe (umělec-řemeslník, objednavatel, publikum, fungování stavební hutě, dílenský provoz, umělecký „trh“). Status umělce, identita autora, pojem originality, signatura, středověká vizualita – od obrazu k „umění“. Kult svatých, relikvie a jejich místo v liturgii, fenomén poutních cest a jejich vliv na rozvoj architektury. Románské umění.
- Umění středověku v Čechách, umění doby Jana Lucemburského a Karla IV. Období Václava IV. Společenská a náboženská krize, kostnický a basilejský koncil a jejich důsledky pro výtvarné umění.
- Umění v Nizozemí a jeho vliv na střední Evropu: Jan van Eyck, Nicolaus Gerhaert z Leydenu. Umění a kultura za vlády Jagellonců, nejvýznamnější umělecké podniky a nejdůležitější osobnosti.
- Exkurze: společná procházka Brnem – komentovaná prohlídka středověkých památek; alternativa: návštěva vybrané expozice (Moravská galerie v Brně, Diecézní muzeum na Petrově v Brně, Národní galerie v Praze) nebo oborově zaměřené výstavy v Brně či Praze dle aktuální nabídky.
- Terminologické a chronologické otázky, objasnění „různých typů renesance“ v průběhu dějin od teocentrického k antropocentrickému pojetí světa. Nový pojem umění: Lorenzo Ghiberti, Cristoforo Landino, Leon Battista Alberti, „ars“ a Leonardo da Vinci. Dějiny umění jako dějiny životů „nejvýznačnějších malířů sochařů a architektů“: Giorgio Vasari a jeho následovníci. Florencie a její role v rozvoji rané renesance. Problém perspektivy.
- Změna uměleckého názoru v Nizozemí a ve Francii, situace v Čechách.
- Vrcholná renesance v Římě a síla papežství, hlavní umělecké podniky; Rafael, Leonardo da Vinci, Michelangelo.
- Renesance za Alpami – mocenská centra a formy reprezentace. Manýristická teorie umění a architektury. Manýrismus v Itálii, v severní Evropě a na dvoře Rudolfa II.
- Exkurze: zámek Bučovice jako unikátní příklad italského manýrismu severně od Alp; alternativa: společná procházka Brnem – komentovaná prohlídka renesančních památek; návštěva vybrané expozice (Moravská galerie v Brně, Národní galerie v Praze) nebo oborově zaměřené výstavy v Brně či Praze dle aktuální nabídky.
- Závěrečné prezentace a diskuse
- Závěrečné prezentace a diskuse
- Závěrečné prezentace a diskuse