Detail předmětu
Přehled dějin umění 20. století 2
FaVU-1PDU20-2Ak. rok: 2024/2025
Tento předmět uzavírá sérii přehledů dějin umění vyučovaných v prvním až třetím ročníku bakalářského studia. Navazuje těsně především na Přehled dějin umění 20. století 1 sledující vývoj před rokem 1945. Konec 2. světové války tvoří důležitý symbolický předěl v dějinách minulého století, vývoj poválečného umění nicméně v mnoha ohledech navazuje na ideje a tvůrčí výsledky modernismu a uměleckých avantgard. V koncepci předmětu jsou kombinovány přednášky představující základní umělecké směry a hnutí druhé poloviny 20. století (s důrazem na dění v zemích globálního Severu) s přednáškami zaměřenými na vývojové aspekty vybraných médií a dále s přednáškami sledujícími vybrané problémy a témata, jež podmiňovala vývoj umělecké praxe (vývoj v oblasti médií, vývoj v oblasti institucionálního provozu umění, hnutí za občanská práva, feminismus…).
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Orientace v dějinách umění 1. poloviny 20. století a základní povědomí o dějinách 2. poloviny 20. století.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Ústní zkouška. U zkoušky studující losem vybírají jeden z probíraných okruhů. U každého okruhu je očekávána kombinace základní orientace v celkové problematice daného okruhu a detailní znalost díla jedné vybrané umělkyně nebo umělce.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (maximálně 3 neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze – po dohodě s vyučujícím – kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní orientaci v dějinách umění po roce 1945. Studujícím má předmět představit jednak tradičněji chápaný kánon, tj. sled uměleckých směrů a hnutí a významných představitelek a představitelů, ale také pozadí společenských a politických změn, které uměleckou praxi daného období do značné míry determinovaly, stejně jako podstatné vývojové proměny institucí utvářejících svět umění.
Po absolvování kurzu se studující budou orientovat v dějinách umění po roce 1945. Budou znát klíčové umělecké směry a hnutí, jejich periodicitu a základní představitelky a představitele. Budou mít povědomí o tom, jaké politické události, jaké společenské změny a jaká myšlenková hnutí ovlivňovaly vývoj umělecké praxe v druhé polovině 20. století.
Základní literatura
Doporučená literatura
Dana MILLER – Adam D WEINBERG, Whitney Museum of American Art: handbook of the collection. New York: Whitney Museum of American Art, 2015.
Karel CÍSAŘ, Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění, Praha: UMPRUM, 2014.
Mary GABRIEL, Ninth Street Women: Lee Krasner, Elaine de Kooning, Grace Hartigan, Joan Mitchell, and Helen Frankenthaler. New York: Little, Brown and Company, 2018.
Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ – Jiří ŠEVČÍK (eds.), České umění 1980-2010: texty a dokumenty, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011.
Phoebe ADLER – Tom HOWELLS – Nikolaos KOTSOPOULOS, Contemporary art in Latin America. London: Black Dog Publishing, 2010.
Piotr PIOTROWSKI, Významy modernismu. Hradec Králové: Galerie moderního umění, 2022.
Štěpán GRYGAR, Konceptuální umění a fotografie. Praha: AMU, 2004.
Tomáš POSPISZYL, Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film), Praha: Tranzit, 2014.
Tomáš POSPISZYL (ed.), Před obrazem. Praha: OSVU, 1998.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný
- Program DES_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný - Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Kontinuita a rehabilitace modernismu po 2. světové válce. Studená válka a kulturní imperialismus – dopady na svět umění. Poválečná abstrakce v Evropě a v USA vs. doktrína socialistického realismu. Dílčí odnože malířské abstrakce a její představitelky a představitelé.
2. Kontinuita evropské avantgardy v USA. Vymezení pojmu neoavantgarda. Neodada v USA a v Evropě, francouzský „nový realismus“.
3. Umělecká reakce na poválečný rozvoj kulturního průmyslu a populární (vizuální) kultury. The Independent Group, Pop art v Británii a v USA. Postmoderní mimikry kulturního průmyslu, zájem o téma kýče.
4. Podoby „akčního umění“. Od akční malby, přes happeningy k performance art. Významné představitelky a představitelé, vybrané kolektivy v USA a v Evropě. Specifika akčního umění v zemích Východní Evropy.
5. Minimalismus a postminimalismus. Konceptuální umění v jeho historické fázi (1965–1972) a konceptualismus v různých podobách (institucionální kritika, sociálně a politicky angažované polohy konceptualismu) a regionech.
6. Site-specific art, public art, new genre public art – podoby a politiky umění ve veřejném prostoru. Land art a ekoart: podoby a politiky umění na hranici přírody a kultury.
7. Nová média v umění. Estetika nových médií: proměny umělecké praxe, režimů vystavování a recepce umění. Video art a umění pohyblivého obrazu v druhé polovině 20. století. Net art jako.
8. Fotografie v současném umění. Konceptuální umění a fotografie. Düsseldorfská škola. Fotografie a postmoderna: kritická reflexe subjektivity a identity (fotografie a gender).
9. Postmoderní malířství a sochařství. Návraty figurální tvorby od 60. let 20. století: hyperrealismus, (neo)expresionismus, bad painting, transavantgarda, kritická a historická malba.
10 a 11. Transregionální perspektiva: Současné umění v zemích bývalého východního bloku od 60. let do konce 20. století. Neoavantgarda a konceptualismus v Československu, Polsku a v Maďarsku. Období transformace po roce 1989. Současné umění v zemích Latinské Ameriky od 60. let do konce 20. století. Hledání vývojových paralel a rozdílů.
12. Exkurze do vybraných sbírek (na výstavy) moderního a současného umění dle aktuální nabídky muzeí umění v širším regionu.