Detail předmětu
Research Through Art and Design 2
FaVU-4RTA-2Ak. rok: 2024/2025
Kurz je koncipován jako cyklus přednášek a následných seminářů. Přednášky kurzu se zaměřují na aktuální stav a trendy v oblasti uměleckého výzkumu. V seminářích se studenti*ky zapojují do debaty o možnostech, které jim umělecký výzkum ve své akademické podobě nabízí. Studenti*ky prohlubují svoji schopnost rozpoznávat a rozvíjet výzkumné aspekty své tvůrčí práce. Učí se formulovat výzkumné otázky, uvažovat o výzkumných metodách a interpretovat výsledky umělecko-výzkumné práce.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU v hodinách určených rozvrhem. Požadována je více než 70% účast.
Učební cíle
Absolventi*ky kurzu si uvědomují výzkumný rozměr svojí tvůrčí práce a umí na něm stavět. Dokážou formulovat výzkumné otázky, volit vhodné metody a interpretovat výsledky své umělecko-výzkumné práce.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná prerekvizita
Research Through Art and Design 1
Doporučená literatura
Hannula, Mika, Juha Suoranta, and Tere Vadén. 2005. Artistic Research — Theories, Methods and Practices. Helsinki and Gothenburg: Academy of Fine Arts Helsinki and University of Gothenburg. (EN)
Hlavajova, Maria, and Wietske Maas. 2019. Propositions for Non-Fascist Living: Tentative and Urgent. Utrecht and Cambridge: basis voor actuele kunst and MIT Press. (EN)
Jobertová, Daniela, and Alice Koubová, eds. 2017. Artistic Research: Is There Some Method? Prague: Academy of Performing Arts (AMU Press). (EN)
Mühl, Sebastian. 2016. “Artistic Research as a Challenge for Art Criticism.” Notebook for Art, Theory and (EN)
Related Zones 20, Special Online Issue. http://vvp.avu.cz/wp-content/uploads/2016/12/muhl.pdf (EN)
Schwab, Michael. 2019. “Expositionality.” In Artistic Research: Charting a Field in Expansion, edited by Paulo de Assis, and Lucia D`Errico, 27–45. London and New York: Rowman & Littlefield. (EN)
Smith, Marquard, ed. 2020. Research: Practitioner, Curator, Educator. Vilnius: Vilnius Academy of Arts Press. (EN)
Steyerl, Hito. 2010. “Aesthetics of Resistence? Artistic Research as Discipline and Conflict.” MaHKUzine: journal of artistic research 8: 31–37. https://issuu.com/hku-online/docs/mahkuzine08_web (EN)
Weizman, Eyal. 2017. Forensic Architecture: Violence at the Threshold of Detectability. Brooklyn: Zone Books. (EN)
Wilson, Mick, and Schelte van Ruiten, eds. 2013. SHARE: Handbook for Artistic Research. ELIA — European League of Institutes of the Arts. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Interdisciplinární a kolektivní praxe.
3. Instituce a platformy pro umělecký výzkum.
4. Excelentní praxe: kritéria hodnocení uměleckého výzkumu, příklady zdařilých umělecko-výzkumných projektů.
5. Nové formáty pro umělecký výzkum: odborné časopisy pro umělecký výzkum, formát „expozice“ ve výzkumném katalogu (Research Catalogue), výzkumná výstava.
6. Budování výzkumných sítí.