Detail předmětu
Seminář dějin umění 20. století – sítě, politika, koncepty
FaVU-1SDU20Ak. rok: 2024/2025
V ZS 2024/2025 bude seminář zaměřen na téma Výtvarné umění a válečné konflikty v 20. a 21. století.
Tváří v tvář vojenským konfliktům nabízí umělecká tvorba pestrou škálu reakcí, od přímočaré propagandy a podpory válečného úsilí po komplexní a multiperspektivní interpretace. V přednáškové části kurz představí vybraná umělecká díla, která vznikla v 20. století nebo v průběhu 21. století v kontextu válečných konfliktů či v reakci na ně. Dále se zaměří na různé jejich aspekty, média, způsoby práce, ale také na jejich recepci. Součásti kurzu budou také diskuse s pozvanými umělci*kyněmi, jejichž tvorba spadá do problematiky předmětu, a konzultace k závěrečné praktické práci.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení hodnocení je vyžadována aktivní účast ve výuce (50% účast). Zkouška má formu prezentace shrnutí vybraného tématu.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě a vyučujícím kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými koncepty dějin a teorie umění 20. století. Studenti a studentky budou schopni a schopny vyložit pojmy jako styl, funkce, gesto, genialita, zaujmout k nim kritický postoj a analyzovat je z pozic postkoloniálních studií, genderových studií a kritických rasových studií.
Absolvováním kurzu studující posílí schopnost analytického myšlení, budou schopni vést interdisciplinární dialog a formulovat kritický pohled na kánon dějin umění a jeho v praxi v současnosti.
Základní literatura
Alois Riegl, Historical Grammar of the Visual Arts, Princeton University Press, 2021
Alois Riegl, Moderní památková péče, Praha: NPÚ, 2003
Arnold Hauser, Filosofie dějin umění, Praha: Odeon, 1975
Arnold Hauser, The Social History of Art, Routledge, 1999
Bruno Latour, Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory, Oxford: Oxford University Press, 2005
Clement Greenberg, Art and Culture, Beacon Press, 1961
Clement Greenberg, Homemade Esthetics: Observations on Art and Taste. Oxford University Press, 1999.
Ernst Gombrich, O renesanci 1: Norma a forma. Symbolické obrazy, Praha: Argo, 2021
Ernst Gombrich, Smysl pro řád: Studie o psychologii dekorativního umění, Praha: Argo, 2021
Ernst Gombrich, Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování, Praha: Argo 2019
Frederick Antal, Florentské malířství a jeho společenské pozadí, Praha: SNKLHU 1954.
George Kubler, Tvar času: Poznámky k dějinám věcí, Praha: PositiF 2018
Hans Belting, Konec dějin umění, Praha: Mladá fronta 2000
Hans Sedlmayr, Art in Crisis: The Lost Center, Londýn: Hollis & Carter, 1957
Hans Sedlmayr, Demolovaná krása, Praha: Státní ústav památkové péče, H+H, 1992
Heinrich Wölfflin, Prolegomena zu einer Psychologie der Architektur, Mnichov 1886, on-line: https://www.cloud-cuckoo.net/openarchive/Autoren/Woelfflin/Woelfflin1886.htm
Heinrich Wölfflin, Renaissance and Baroque, Cornell University Press, 1967
Heinrich Wölfflin, Základní pojmy dějin umění: Problém vývoje stylu v novověkém umění, Praha: Academia 2020
Horst Bredekamp, Image Acts. A Systematic Approach to Visual Agency, Berlin, Boston: de Gryuter, 2017
Josef Strzygowski, Die Altslavische Kunst: Ein Versuch ihres Nachweises, Augsburg: Benno Filser, 1929
Ladislav Kesner, Vizuální teorie: Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, Praha, H+H 2005
Martina Pachmanová (ed.), Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha: One Woman Press, 2002
Max Dvořák, History of Art as The History of Ideas, Routledge & Kegan Paul 1984
Michael Baxandall, Patterns of Intention: On the Historical Explanation of Pictures, Yale University Press 1985
Michel Foucault, What Is An Author?, 1969, on-line: https://www.open.edu/openlearn/pluginfile.php/624849/mod_resource/content/1/a840_1_michel_foucault.pdf
Milena Bartlová (ed.), Michael Baxandall, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění: Výbor z textů, Praha: UMPRUM 2019
Roland Barthes, Smrt autora, 1962, on-line: https://monoskop.org/images/d/de/Barthes_Roland_1968_2006_Smrt_autora.pdf
Rosalind Krauss, Passages in Modern Sculpture. Cambridge Mass: The MIT Press, 1977
Rosalind Krauss, The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1985
Timothy J. Clark, Farewell to an idea: Episodes from a History of Modernism, Yale University Press 1999
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
- Heinrich Wölfflin a moderní dějiny umění
- Vídeňská škola: národ versus duch doby
- Hans Sedlmayr a strukturalismus
- Styl od Gomrbicha po Kublera
- Vidění od Gombricha po Baxandalla
- Sociální dějiny umění od Antala po T. J. Clarka
- Clement Greenberg a zrod kritiky
- Rosalind Krauss a mýtus moderny
- Smrt autora od Foucalta po Barthese
- Linda Nochlin, Laura Mulvey a Griselda Pollock: Řekni, kde ty ženy jsou?
- Alfred Gell a Bruno Latour: Agentnost
- Konec dějin umění a Bildwissenschaft