Detail předmětu
Seminář výzkumu uměním a designem
FaVU-2SVUaDAk. rok: 2024/2025
Kurz je koncipován jako cyklus seminářů, v nichž studující rozvíjí svoji schopnost navrhovat a realizovat výzkumné projekty. Učí se formulovat výzkumné cíle, plánovat výstupy své výzkumné práce a identifikovat a realizovat aktivity nezbytné pro jejich dosažení.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Výzkum uměním a designem.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zápočet udělený za účast na seminářích a plnění zadaných úkolů. Požadována je více než 75% účast.
Výuka probíhá v prostorách FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Požadována je více než 75% účast.
Učební cíle
Cílem prakticky orientovaného kurzu je prohloubit vhled studujících do výzkumného způsobu práce v oblasti umění a designu a rozvíjet schopnosti a dovednosti, jež tento způsob práce vyžaduje.
Absolventi*ky kurzu dokážou výstižně formulovat své výzkumné cíle, plánovat výstupy své výzkumné práce a identifikovat a realizovat aktivity nezbytné pro jejich dosažení.
Prerekvizity a korekvizity
- doporučená korekvizita
Výzkum uměním a designem
Doporučená literatura
Bartlová, Milena. 2018. Doktorské studium výtvarných umění: nesmysl, nebo šance? artalk, 5. prosince. https://artalk.cz/2018/12/05/doktorske-studium-vytvarnych-umeni-nesmysl-nebo-sance/
Borgdorff, Henk. 2012. The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press.
Buddeus, Ondřej & Magdalena Stanová. 2020. Zpráva o uměleckém výzkumu pro AVU (2020). Praha: AVU. https://be.avu.cz/app/uploads/2021/11/zprava_o_umeleckem_vyzkumu_avu_20204.pdf
Cramer, Florian & Nienke Terpsma. 2021. What is Wrong with the Vienna Declaration on Artistic Research? Open! Academy. Onlineopen.org, 21 January. https://onlineopen.org/what-is-wrong-with-the-vienna-declaration-on-artistic-research
Definice druhů výsledků Metodiky hodnocení výzkumných organizací a programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací. file:///Users/xvveselal/Downloads/Definice_druh%C5%AF_v%C3%BDsledk%C5%AF-1.pdf
Elkins, James, ed. 2009. Artists with PhDs: On the New Doctoral Degree in Studio Art. New Academia Publishing.
Frayling, Christopher. 1993. Research in Art and Design. London: Royal College of Art.
Hannula, Mika, Juha Suoranta & Tere Vadén. 2005. Artistic Research — Theories, Methods and Practices. Helsinki and Gothenburg: Academy of Fine Arts Helsinki and University of Gothenburg.
Haraway, Donna. 1988. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies 14(3): 575–599.
Holert, Tom. 2009. Art in the Knowledge-Based Polis. e-flux, Journal #3, February. https://www.e-flux.com/journal/03/68537/art-in-the-knowledge-based-polis/
Jobertová, Daniela & Alice Koubová, eds. 2017. Artistic Research: Is There Some Method? Prague: Academy of Performing Arts (AMU Press).
Klein, Julian. 2017. What Is Artistic Research? JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research
Koskinen, Ilpo, John Zimmerman, Thomas Binder, Johan Redström & Stephan Wensveen. 2011. Design Research Through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. Waltham: Morgan Kaufmann.
Law, John. 2004. After Method: Mess in Social Science Research. London: Routledge. Ludwiński, Jerzy. 2007. Art in the Postartistic Age. In Notes from the Future of Art: Selected Writings by Jerzy Ludwiński, ed. Magdalena Ziołkowska, s. 17–26. Eindhoven: Van Abbemuseum.
Lykke, Nina. 2014. Writing Academic Texts Differently: Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing. New York: Routledge Taylor & Francis.
Mäki, Teemu. 2014. Art and Research Colliding. Research Catalogue. https://www.researchcatalogue.net/view/49919/49920
Manzini, Ezio. 2015. Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Průchová Hrůzová, Andrea. 2021. Od „co“ k „jak“. Výzvy uměleckého výzkumu pro tvůrčí a akademické sféry 21. století. ArteActa, 4(6). https://arteacta.cz/od-co-k-jak-vyzvy-umeleckeho-vyzkumu-pro-tvurci-a-akademicke-sfery-21-stoleti/
Research Catalogue: An international database for artistic research. https://www.researchcatalogue.net/
Rogoff, Irit. 2008. Turning. e-flux, Journal #0, November. https://www.e-flux.com/journal/00/68470/turning/
Rogoff, Irit. 2010. Practicing Research: Singularizing Knowledge. MaHKUzine: journal of artistic research 9: 37–42. https://issuu.com/hku-online/docs/mahkuzine09_web
Rogoff, Irit. 2019. Becoming Research. The Contemporary Journal. 10 December. https://thecontemporaryjournal.org/strands/critical-pedagogies/becoming-research
Schwab, Michael. 2019. Expositionality. In Artistic Research: Charting a Field in Expansion, ed. Paulo de Assis & Lucia D`Errico, 27–45. London and New York: Rowman & Littlefield.
Smith, Marquard, ed. 2020. Research: Practitioner, Curator, Educator. Vilnius: Vilnius Academy of Arts Press.
Stengers, Isabelle & Stephen Muecke. 2018. Another Science Is Possible: A Manifesto for Slow Science. Cambridge UK: Polity.
Steyerl, Hito. 2022. Estetika odporu? Umělecký výzkum jako disciplína a konflikt. ArteActa, 5(07). https://arteacta.cz/estetika-odporu-umelecky-vyzkum-jako-disciplina-a-konflikt/
Stöckelová, Tereza & Yasar Abu Ghosh, eds. 2013. Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Sociologické nakladatelství Slon.
Veselá, Lenka. 2021. Artistic Research as Academic Borderlands. Journal of Artistic Research. Jar-online.net, 24 May. https://www.jar-online.net/artistic-research-academic-borderlands
Wilson, Mick & Schelte van Ruiten, eds. 2013. SHARE: Handbook for Artistic Research. ELIA — European League of Institutes of the Arts.
Wright, Stephen. 2013. Toward a Lexicon of Usership. Eindhoven: Van Abbemuseum.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, volitelný
- Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný - Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
1 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Co? Jak? Proč? Situování výzkumu mezi kreativní a akademickou praxí. Paralelní historie uměleckého výzkumu.
2. Metody, metodika a metodologie výzkumu uměním/designem. Přebírání a přizpůsobování si (hackování) metod jiných oborů, vytváření nových metod. Interdisciplinární/ transdisciplinární způsob práce. Multimodální výzkum.
3. Sdílení výzkumu a budování výzkumných sítí. Jak si najít vhodnou konferenci, vhodný workshop (call for proposals/participation, CFP)? Jak napsat konferenční abstrakt?
4. Kde a jak publikovat výsledky výzkumu uměním/designem? Akademické psaní a popularizační texty, neakademické teoretizování. Hybridní formáty zohledňující specifika výzkumu vycházejícího z kreativní praxe.
5. Formát expozice ve Výzkumném katalogu (Research Catalogue, RC). Možnosti vytváření expozic, základy práce v grafickém editoru RC.
6. Co musí obsahovat návrh projektu? Jak napsat projektovou žádost? Projekt jako intervence. Provázanost cílů, aktivit a výstupů projektu.
7. Etika výzkumu na poli umění a designu.
8. Seminář s pozvanou výzkumnicí*výzkumníkem z řad doktorandských studujících.
9. Seminář s pozvanou výzkumnicí*výzkumníkem z řad doktorandských studujících.
10. Seminář s pozvanou výzkumnicí*výzkumníkem z řad doktorandských studujících.