Detail předmětu
Sociologické aspekty současného umění
FaVU-3SASUAk. rok: 2024/2025
Kurz spojuje sociologické zkoumání umění s diskusí jeho sociálně senzitivních poloh. Umění je traktováno jako konfigurace sociálních procesů, podílejících se na produkci signifikance. Vzrůstající reflexivita – atribut late modernity (Giddens) – orientuje část produkce estetické kultury k expozici samotných podmínek produkce. Umění tak alternuje sociálně-vědní analýzu; někdy s kritickou intencí (Haacke), jindy spíš hravě (Tiravanija), prověřuje možnosti dialogické a participativní intervence do sociální reality. Jakkoli intendovaná a reflexivní, produkce umění se ovšem nemůže vymanit z institucionálních a materiálních podmínek. Kontrole unikající reflexivita je přitom vlastní i „kontextu“. Cílem předmětu je poskytnout posluchačům vědomí složitosti a komplexity sociální produkce kultury, ukázat její postmoderní „tekutost“.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Povinné přednášky a konzultace.
Učební cíle
Znalost spojení sociologického zkoumání umění a schopnosti diskuse o jeho sociálně senzitivních polohách.
Základní literatura
Grant KESTER, Conversation Pieces. Comunity and Communication in Modern Art. University of California Press, 2004. (EN)
M. W. REKTANUS, Culture incorporated. Museum, Artists and Corporate Sponsorship. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002. (EN)
Nicolas BOURRIAD, Relational Aesthetics. Dijon: Les Preses du reél, 2002. (EN)
Pierre BOURDIEU – Hans HAACKE, Free Exchange. Cambridge: Polity Press, 1995. (EN)
Pierre BOURDIEU, Rules of Art. Genesis and Structure of the Literary Field. Cambridge: Polity Press, 1996. (EN)
Zoya KOCUR – Simon LEUNG, Theory in Contemporary Art. Oxford: Blackwell Publishing, 2005. (EN)
Doporučená literatura
Lisa CARTWRIGHT – Marita STURKEN, Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. (CS)
Pierre BOURDIEU, Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. (CS)
Thomas CROW, Modern Art in the Common Culture. Yale University Press, 1996. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2) Sociologicko-senzitivní aspekty umění
3) Umění jako konfigurace sociálních procesů, podílejících se na produkci signifikance
4) Vzrůstající reflexivita – atribut pozdní modernity (Giddens)
5) Umění alternující sociálně-vědní analýzu
6) Diskuze a konzultace