Detail předmětu

Současná teorie designu

FaVU-STDESAk. rok: 2024/2025

Obsahem předmětu je přehled aktuálních způsobů, kterými můžeme chápat pojem design. Probírané přístupy k chápání designu zároveň tvoří základy pro současné podoby designové praxe. V předmětu budou z perspektiv různých vědních disciplín reflektovány tyto zastřešující koncepty: design zaměřený na člověka, strategický design, medium design, spekulativní design, design pro sociální inovace, tranzitivní design a systémově orientovaný design. Přehled a reflexe aktuálních tendenci v západním (euro-americkém) designu budou rozšířeny o představení toho, co bychom mohli – v mimozápadním kontextu – ztotožnit s procesem navrhování. 

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Zájem o současnou designovou praxi. 

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky: 

  • aktivní účast ve výuce (max. 2 neomluvené absence); 

  • „position paper“ (rozsah 5 NS) – klasifikovaná písemná reflexe vlastní praxe v kontextu témat probíraných v předmětu. 

 


Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě a vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu. 

 

Učební cíle

Cílem předmětu je představit (z velké části západní) způsoby chápání pojmu design a disciplíny navrhování od 2. pol. 20. století po současnost. Studující by si měly*i uvědomit, že chápání pojmu design bylo a je ovlivněno pohledy z různorodých disciplín – ze studií nových médií, filozofie technologií, ekonomie a společenských věd. Poznatky z předmětu by měly studujícím pomoci při reflexi vlastní praxe v kontextu současných diskurzů. 


Studující má přehled ve způsobech, jakými je v současném (dominantně západním) diskurzu chápán pojem design. 

Studující dokáže k aktuálním způsobům chápání pojmu design zaujmout vlastní postoj, je schopen*a tyto reflektovat v kontextu vlastní praxe. 

 

Základní literatura

Anthony Dunne - Fiona Raby, Speculative Everything, Cambridge 2013. (EN)
Donald Norman, Design pro Každý den, Praha 2010. (CS)
Tony Fry, Design as Politics, London 2011. (EN)

Doporučená literatura

Anne Marie Willis, Transition Design: The Need to Refuse Discipline and Transcend Instrumentalism, Design Philosophy Papers, 2015, vol. 13, č. 1. (EN)
Arturo Escobar, Designs for the Pluriverses, Durham 2018. (EN)
Benjamin H. Bratton, The Stack: On Software and Sovereignity, Cambridge 2016. (EN)
Bruno Latour, Down to Earth. Politics in the New Climatic Regime, Cambridge 2018. (EN)
Dan Hill, Dark Matter and Trojan Horses. A Strategic Design Vocabulary, Moscow 2012. (EN)
Ezio Manzini, Design, when everybody designs, Cambridge 2015. (EN)
Jane Bennett, Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Durham 2008. (EN)
John Thackara, How to Thrive in the Next Economy. Designing Tomorrow's World Today, London 2015. (EN)
Kat Holmes, Mismatch: How Inclusion Shapes Design, Cambridge 2018. (EN)
Keller Easterling, Extrastatecraft. The Power of Infrastructure Space, New York 2016. (EN)
Keller Easterling, Medium Design, Moscow 2017. (EN)
Manuel Arias–Maldonado, Rethinking the Environment for the Anthropocene: Political Theory and Socionatural Relations in the New Geological Epoch, London 2019. (EN)
Naomi Klein, This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate, New York 2014. (EN)
Stuart Walker - Jacques Giard (eds.), Handbook of Design for Sustainability, London 2013. (EN)
Tony Fry, Design Futuring: Sustainability, Ethics and New Practice, Oxford 2008. (EN)
Wendy Gunn - Ton Otto - Rachel Charlotte Smith (eds.), Design Anthropology: Theory and Practice, London 2013. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program DES_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný
    3 ročník, letní semestr, povinný
    3 ročník, letní semestr, povinný
    3 ročník, letní semestr, povinný
  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Konstrukce pojmu design ve 2. polovině 20. století. Design jako proces vedoucí ke změně. 2. Mezi proveditelným a přijatelným, mezi technologií a člověkem. Design jako 3. kultura. 3. Každý*á se může stát designérem. Designové myšlení a jeho šíření v organizacích. 4. Od zakázky pro individuálního tvůrce k empatii pro uživatelskou zkušenost. Reflexe přístupu Human Centered Design (HCD). 5. Designér*ka jako interpretátor. Design jako nástroj pro advokacii a přesvědčování. 6. Když data nestačí. Strategický design. 7. Mazaní designéři a architekti. Koncept medium designu Keller Easterling. 8. Preferované budoucnosti a neužitečné produkty. Spekulativní design. 9. Principy designu pro sociální inovace. Design pro veřejnou správu a pro aktéry, jejichž primárním cílem není generování zisku. 10. Design a komplexní problémy dneška. Koncept „zapeklitých problémů“ (wicked problems). 11. Tranzitivní design. Udržitelnost v designovém diskurzu versus adaptace na měnící se podmínky prostředí. 12. Navrhování zásahů do systému. Systémově orientovaný design a koncepce „pákových bodů“ Donelly Meadows. 13. Podoby navrhování, které stojí mimo západní svět. Koexistence jednotlivých přístupů v mnohosti globálního celku.

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor