Detail předmětu
Sound art a experimentální hudba
FaVU-1ZT-ZAk. rok: 2024/2025
Kurz představí formou přednášek a aktivního poslechu (spojeného s analýzou a diskusemi) vybrané kapitoly z dějin sound artu a experimentální hudby. Sound art jako hraniční oblast mezi objektem, skladbou, instalací, interaktivním systémem, performancí představuje interdisciplinární živou sféru propojující výtvarné umění, hudební kompozici, technologie, prostor... a přináší tak celou řadu otázek, které budou v přednáškách reflektovány. Přednášky jsou zaměřeny na významná díla a postavy sound artu stejně jako i na teorie a estetické koncepce, které změnily a mění podobu hudby 20. a 21. století. Témata, která budou probírána, jsou například: hluk, konkrétní hudba, elektroakustická hudba, zvuk a prostor, zvuková ekologie, zvukové krajiny, field-recording, algoritmická a generovaná hudba, sonifikace, zvukové instalace, glitch, umělá inteligence, VR. Pozornost bude věnována rovněž současné audio scéně v ČR a ve světě (interpreti, festivaly, výstavy, koncerty).
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zápočet je udělen na základě docházky a aktivní účasti na výuce, dále na základě testu ověřujícího probraná témata a získané znalosti.
Výuka probíhá v audiostudiu KAT FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Docházka je povinná, maximální množství absencí činí 30 %. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými momenty vývoje zvukového umění a experimentální hudby v období od počátku 20. století do současnosti. Studující se během přednášek setkají s možnou šíří přístupů, forem a konceptů v oblasti zvukové tvorby, kterou mohou poté v budoucnu jako aktivní umělkyně*ci do své práce zahrnout nebo reflektovat. Tohoto cíle je dosaženo prostřednictvím představení historicky důležitých děl sound artu a experimentální hudby, a to formou poslechu a následné společné diskuze/analýzy slyšeného a viděného.
Studující si vytvoří přehled o dějinách a aspektech sound-artu, elektroakustické hudby, zvukové ekologii, field-recordingu a experimentální zvukové tvorby. Osvojené znalosti jim umožní lépe dekódovat a analyzovat estetické modely soudobé hudby, sound-artu, ale i zvukové složky audiovizuálních děl. Seznámení se s širokou paletou estetických modelů, jejich kompozičních koncepcí a uměleckých strategií studujícím usnadní recipovat a chápat i posluchačsky náročnější a komplexnější díla.
Základní literatura
Brandon LaBelle , Background Noise: Perspectives on Sound Art, Bloomsbury Academic, 2006 (EN)
Jozef Cseres, Michal Murin, Od analogového k digitálnímu... Nové pohlady na nové umenia v audiovizuálnom veku, Fakulta výtvarných umení, Akadémia umení, 2010 (CS)
Lenka Dohnalová, Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR, Univerzita Karlova, 2001 (CS)
Martin Flašar, Elektroakustická hudba, Masarykova univerzita, 2015 https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps15/eah/web/media/Elektroakusticka_hudba.pdf (CS)
Michal Rataj, Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, KANT Akademie múzických umění, 2007 (CS)
Peter Weibel, Sound Art – sound as medium of art, The MIT Press, 2019 Adrian Moore, Sonic Art – An introduction to Electroacoustic Music Composition, Routledge, 2016 (EN)
Pierre Schaeffer, Konkrétní hudba, Supraphon, 1977 (CS)
Salome Voegelin, Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art, Continuum, 2010 (EN)
Trevor Wishart, On Sonic Art, Routledge, 1997 (EN)
Doporučená literatura
Christpher Cox, Beyond Representation and Signification: Toward a Sonic Materialism, Journal of Visual Culture, 2011, https://doi.org/10.1177/1470412911402880 (EN)
John Cage, Composition In Retrospect, Exact Change, 2008 (EN)
Raymond Murray Schaffer, The tuning of the world, Random House Inc, 1977 (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný - Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný - Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova