Detail předmětu

Studio Practice 3

FaVU-4SP-3Ak. rok: 2024/2025

V kurzu se studenti*ky věnují své umělecké/designerské praxi ve specializovaném ateliéru dle vlastního výběru. Ateliér studentům*kám zajišťuje materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí pro jejich tvůrčí práci. Studenti*ky si osvojují teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se materiálových procesů a technologických postupů v oblasti vymezené zaměřením ateliéru, potýkají se s tvůrčími a kritickými požadavky současného umění/designu a získávají sebevědomí vyjednávat o svojí pozici umělkyně*umělce/designerky*designera. Studenti*ky rozvíjí a prokazují komplexní porozumění kritériím zakládajícím excelenci v současném umění/designu prostřednictvím práce na projektu, který prezentují a obhajují na konci semestru. Práce na praktických projektech, účast na ateliérových aktivitách a rozvrh individuálních konzultací se řídí ateliérovým studijním plánem, který vzniká dohodou mezi studentem*kou a odpovědným pedagogem*pedagožkou na začátku semestru.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

10

Vstupní znalosti

Absolvování kurzů Studio Practice 1 a Studio Practice 2.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet udělený za úspěšné plnění individuálního ateliérového studijního plánu. Známka je udělena na základě prezentace a obhajoby semestrálního projektu hodnoceného klauzurní komisí.
Práce práce probíhá dle dohody / potřeby buďto přímo ve zvoleném ateliéru nebo ve sdíleném ateliéru programu Fine Art and Design. Výuka zahrnuje individuální práci na projektech, ateliérové aktivity a individuální konzultace vymezené ateliérovým studijním plánem.

Učební cíle

Cílem předmětu je zajistit studentům*kám materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí, které jim umožní dozrát v samostatné, sebevědomé a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.
Absolventi*ky oborového ateliéru mají teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se materiálových procesů a technologických postupů v oblasti vymezené zaměřením ateliéru a rozumí tvůrčím a kritickým požadavkům současného umění/designu na úrovni odpovídající fázi jejich studia. Studenti*ky dokážou předvést a obhájit novátorský umělecký/designerský výkon.

Prerekvizity a korekvizity

Doporučená literatura

Baladrán, Zbyněk, Vít Havránek, and Věra Krejčová, eds. 2009. Atlas of Transformation. Praha: Tranzit. http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/ (EN)
Bauer, Erwin K., and Dieter Mayer. 2009. Orientation & Identity: Portraits of International Way Finding Systems. Wien: Springer. (EN)
Benjamin, Walter. 2019. Illuminations: Essays and Reflections. Boston and New York: Mariner Books and Houghton Mifflin Harcourt. (EN)
Bey, Hakim. 2003. T.A.Z. The Temporary Autonomous Zone: Ontological Anarchy, Poetic Terrorism. Brooklyn: Autonomedia. (EN)
Bishop, Claire. 2012. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London and New York: Verso Books. (EN)
Bourdieu, Pierre. 2002. Masculine Domination. Stanford: Stanford University Press. (EN)
Bourriaud, Nicolas, Jeanine Herman, and Caroline Schneider. 2005. Postproduction. Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World. New York: Lukas & Sternberg. (EN)
Bradley, Will, and Charles Esche. 2007. Art and Social Change: A Critical Reader. London: Tate Publishing. (EN)
Copeland, Mathieu, Clive Phillpot, Jihn Armleder, and Mai-Thu Perret, eds. 2009. Voids: A Retrospective. Zurich: JRP/Ringier. (EN)
De Landa, Manuel. 1997. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books. (EN)
Debord, Guy. 2018. Society of the Spectacle. Detroit: Black & Red. (EN)
Dempsey, Amy. 2010. Styles, Schools and Movements: The Essential Encyclopaedic Guide to Modern Art. London: Thames & Hudson. (EN)
Didi-Huberman, Georges, and Harvey Mendelsohn. 2017. The Surviving Image: Phantoms of Time and Time of Phantoms: Aby Warburg's History of Art. University Park, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press. (EN)
Duchamp, Marcel, and Michel Sanouillet. 1989. The Writings of Marcel Duchamp. New York: Da Capo Press. (EN)
Franchi, Francesco. 2013. Designing News: Changing the World of Editorial and Information Graphics. Berlin: Gestalten. (EN)
Fried, Michael. 2008. Why Photography Matters as Art as Never Before. New Haven and London: Yale University Press. (EN)
Ghent Urban Studies Team. 1999. The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers. (EN)
Graham, Gordon. 2005. Philosophy of the Arts. London: Routledge. (EN)
Groys, Boris. 2014. On the New. London and New York: Verso. (EN)
Harari, Yuval Noah. 2018. Sapiens: A Brief History of Humankind. New York: Harper Collins. (EN)
Havránek, Vít, Sabine Schaschl-Cooper, and Bettina Steinbrügge, eds. 2005. The Need to Document. Lüneburg: JRP Ringier. (EN)
Higgins, Hannah. 2003. Fluxus Experience. Berkeley: University of California Press. (EN)
Howell, Anthony. 1999. The Analysis of Performance Art: A Guide to Its Theory and Practice. Rotledge: London. (EN)
Jenkins, Henry, Sam Ford, and Joshua Green. 2018. Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York: New York University Press. (EN)
Juul, Jesper. 2019. Handmade Pixels: Independent Video Games and the Quest for Authenticity. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Klanten, and Sinofzik. 2013. Introducing Culture Identities: Design for Museums, Theaters, and Cultural Institutions. Berlin: Gestalten. (EN)
Klanten, Robert, Adeline Mollard, and Matthias Hübner. 2011. Behind the Zines: Self-Publishing Culture. Berlin: Gestalten. (EN)
Krauss, Rosalind E. 2010. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Krauss, Rosalind. 1979. “Sculpture in the Expanded Field.” October 8: 31–44. https://doi.org/10.2307/778224 (EN)
Macevilley, Thomas. 1995. The Exile's Return: Toward a Redefinition of Painting for the Post-Modern Era. Cambridge: Cambridge University Press. (EN)
Macfarlane, Kate, and Edwin Carels. 2012. Graphology: Drawing from Automatism and Automation. Gent: MER Paperkunsthalle. (EN)
MacLennan, Alastair, Gray Watson, Roddy Hunter. 2003. Knot Naught. Belfast: Ormeau Baths Gallery. (EN)
Martens, Karel, Robin Kinross, Koosje Sierman, Françoise Berserik, Harry Lake, et al. 2010. Karel Martens Printed Matter = Drukwerk. London: Hyphen Press. (EN)
McLuhan, Marshall. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill. (EN)
Mechner, Jordan. 2020. The Making of Prince of Persia: Journals 1985-1993. San Francisco: Stripe Press. (EN)
Mitchell, William J. 2005. Placing Words: Symbols, Space, and the City. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Müller-Brockmann, Josef. 2021. Grid Systems in Graphic Design: A Visual Communication Manual for Graphic Designers, Typographers, and Three Dimensional Designers. Salenstein: Niggli. (EN)
Pitts, Victoria. 2015. In the Flesh: The Cultural Politics of Body Modification. Palgrave Macmillan. (EN)
Rappo, François. 2009. Typeface as Program: Applied Research and Development in Typography. Lausanne: ECAL, University of Art and Design Lausanne. (EN)
Rendgen, Sandra, Julius Wiedemann, Paolo Ciuccarelli, Richard Saul Wurman, and Simon Rogers. 2020. Information Graphics. Köln: Taschen. (EN)
Sayre, Henry M. 2007. The Object of Performance: The American Avant-Garde Since 1970. Chicago: University of Chicago Press. (EN)
Tholenaar, Jan, Cees de Jong, and Alston W. Purvis. 2009. Type: A Visual History of Typefaces and Graphic Styles. Köln: Taschen. (EN)
Velden, Daniel van der, and Vinca Kruk, eds. 2009. Metahaven: Uncorporate Identity. Baden: Lars Müller. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Osnovy výuky jsou určeny na základě zaměření oborového ateliéru a individuálních potřeb studenta*ky. Individuální plán konzultací a ateliérových aktivit vzniká dohodou mezi studentem*kou a odpovědným pedagogem*pedagožkou na začátku semestru.

Ateliér

91 hod., povinná

Vyučující / Lektor