Detail předmětu
Teoretické základy grafických technik 1
FaVU-1TZGT1Ak. rok: 2024/2025
Předmět je koncipován jako fúze teoretické výuky, praktických ukázek a exkurzí. Triadický model edukace klade důraz na kontextualizaci, dějiny a technologii tisku z výšky a z hloubky. Konkrétní grafické techniky budou uvedeny do historického kontextu, dále do aktuálních souvislostí v rámci současného umění a jeho reflexe a následně předvedeny na praktické úrovni. Hlavním záměrem předmětu není cizelování dovedností v oblasti grafických technik, nýbrž získání přehledu a schopnosti odůvodnit důležitost existence tradičních médií v digitální době. Předmět funguje jako samostatný teoretický úvod do oblasti, ale i jako prolegomena k vlastní grafické praxi.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (2 povolené neomluvené absence) nebo předložení úkolu vypracovaného na základě alternativního zadání po dohodě s přednášejícími
- odevzdání, přednesení vypracované prentace a aktivní účast na následné diskuzi
posuzována je úroveň prezentace s ohledem na naplnění cílů předmětu.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem předmětu je přiblížit teoretické a historické pozadí tradičních grafických technik a uvést je do současného kontextu. Studující se rovněž seznámí s principy obratu k materialitě v současném umění. Podstatným aspektem je uvědomění si skutečnosti, že tento v zásadě konceptuální návrat si – již historicky – vyžaduje bravurní zvládnutí ověřených rukodělných postupů. Dalším cílem předmětu je ovšem také odlehčení postulované rigidnosti, neboť už jenom znalost „topografie oblasti“ nebo porušení jejích pravidel může znamenat tvůrčí impuls. Obrat k materialitě lze samozřejmě chápat velmi široce, v případě klasické grafiky se však jedná zejména o návaznost na možnosti tiskařských technologií rozestřených v čase, jako jsou tisk z výšky a tisk z hloubky. Díky představení praktických postupů v historickém a teoretickém kontextu si studenti ozřejmí možnosti klasického média nejen jako historického reliktu, ale zejména jako funkčního prostředku pro vlastí tvorbu a interpretaci současného umění.
Absolvováním kurzu se studující obeznámí se základy grafických technik po teoretické a historické stránce, stejně jako s jejich mediálními přesahy a potenciálem pro vlastní tvorbu.
Základní literatura
JUNA, Zdeněk. Lept a příbuzné techniky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Vyd. 2. V Praze: Aventinum, 1994. 206 s. ISBN 8071516388.
MARCO, Jindřich. O grafice : kniha pro sběratele a milovníky umění. Praha: Mladá fronta, 1981. Česká grafika 20. století : [ve Sdružení českých umělců grafiků Hollar]. Edited by Jiří Bouda - Jaroslav Kaiser - Miroslav Kudrna. Praha: Sdružení českých umělců grafiků Hollar, 1997. 325 s. ISBN 80-902405-0-X.
ODEHNAL, Antonín. Grafické techniky. Vyd. 1. V Brně: Střední škola uměleckých řemesel v Brně, 1996. 90 s. ISBN 80-902275-0-3.
RAMBOUSEK, Jan. Dřevořez, dřevoryt a příbuzné techniky. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1957. 206 s. ISBN: sine.
ROMANO, Clare – ROSS, John – ROSS, Tim. The Complete Printmaker: Techniques, Traditions, Innovation. Revised and expanded ed. New York: Simon & Schuster, 2008. 352 s. ISBN: 978-0029273722. (EN)
Doporučená literatura
BENJAMIN, Walter. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. 1st ed. London: Penguin Books, 2008. 128 s. ISBN: 978-0141036199. (EN)
KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication. Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1st ed. New York: Continuum Publishing Corporation. 356 s. ISBN: 978-1441114600. (EN)
MITCHELL, Willia John Thomas. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. 1st ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1994. 462 s. ISBN: 978-0226532325. (EN)
PUCHNER, Martin. The Written World. The Power of Stories to Shape People, History, and Civilization. 1st ed. New York: Random House Trade. 464 s. ISBN: 978-0812988277. (EN)
RAMBOUSEK, Jan. Slovník a receptář malíře-grafika. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954. nepag., ISBN: sine.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný - Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod
2. Tisk z hloubky – historie
3. Tisk z hloubky – historie
4. Tisk z hloubky – technologie
5. Tisk z hloubky – technologie
6. Exkurze v Sbírce starých tisků v MZK
7. Tisk z výšky – historie
8. Tisk z výšky – historie
9. Tisk z výšky – technologie
10. Tisk z výšky – technologie
11. Závěrečné prezentace s diskuzí
12. Závěrečné prezentace s diskuzí
13. Hodnocení