Detail předmětu
Traditional printmaking techniques: context – history – practice
FaVU-TPTCHPAk. rok: 2024/2025
Předmět je koncipován jako fúze mezi teoretickou a praktickou výukou. Triadický model edukace je konstruován následovně: 4 x kontextualizace, 4 x dějiny, 4 x dílna. Konkrétní grafické techniky budou uvedeny do historického kontextu, dále do aktuálních souvislostí v rámci současného umění a jeho reflexe a následně prověřeny na praktické úrovni. Hlavním záměrem předmětu není cizelování dovedností v oblasti grafických technik, nýbrž získání nadhledu a schopnosti odůvodnit důležitost existence tradičních médií v digitální době.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
- aktivní účast ve výuce (2 povolené neomluvené absence) nebo předložení úkolu
vypracovaného na základě alternativního zadání po dohodě s přednášejícími
- odevzdání splněných zadaných úkolů
- posuzována je rovněž míra naplnění cílů předmětu
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT, v grafických dílnách Ateliéru kresby a grafiky FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem a v terénu v časech určených vyučujícími. Minimální účast je 85 %. Nahrazování zameškané výuky probíhá po dohodě s pedagogem ve formě alternativních zadání.
Učební cíle
Studenti se obeznámí se základy grafických technik po teoretické a praktické stránce, stejně jako s jejich mediálními přesahy a potenciálem pro vlastní tvorbu.
Základní literatura
Doporučená literatura
GOODMAN, Nelson – ELGIN, Catherine Z. Reconceptions in Philosophy and Other Arts and Sciences. 1st ed. Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1988. 188 p. ISBN: 978-0872200524. (EN)
KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication. Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1st ed. New York: Continuum Publishing Corporation. 356 p. ISBN: 978-1441114600. (EN)
MITCHELL, William John Thomas. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. 1st ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1994. 462 p. ISBN: 978-0226532325. (EN)
PUCHNER, Martin. The Written World. The Power of Stories to Shape People, History, and Civilization. 1st ed. New York: Random House Trade. 464 p. ISBN: 978-0812988277. (EN)
ROMANO, Clare – ROSS, John – ROSS, Tim. The Complete Printmaker: Techniques, Traditions, Innovation. Revised and expanded ed. New York: Simon & Schuster, 2008. 352 p. ISBN: 978-0029273722. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1.1. Úvod (kontextualizace)
1.2. Informační revoluce I., od vynálezu knihtisku k tiskařskému lisu s parním pohonem 1455-1814 (dějiny)
1.3. Informační revoluce II., klíčová role tisku a jeho úpadek 1814-2020 (dějiny)
1.4. Současná role grafiky: komodita nebo politikum? Sběratelská grafika – listy, multiple, atd. vs. DIY printing – hudební labely, fanziny, nakladatelství, atd. (kontextualizace)
2. 4 x exkurze:
2.1. Šíření textové a obrazové informace I. (dějiny)
2.2. Šíření textové a obrazové informace II. (dějiny
2.3. Exkurze do ofsetové tiskárny
2.4. Současné podoby grafiky v českém a světovém umění
3. 4 x dílna:
3.1. Sítotisk (průtisk)
3.2. Sítotisk (průtisk)
3.3. Klasická grafika: tisk z hloubky, z výšky, z plochy
3.4. Klasická grafika: tisk z hloubky, z výšky, z plochy
4. Zápočtový týden – závěrečná hodina (kolokvium):
Studenti předloží praktický úkol dle zadání formulovaného v první třetině kurzu. Nad každým projektem proběhne diskuze s vyučujícími (případně s hosty).