Detail předmětu
Umělec v galerijní a muzejní praxi 1
FaVU-VUGMPAk. rok: 2024/2025
Cílem kurzu je propojení teorie a praxe: získat znalosti z problematiky fungování umění v institucích a zejména o roli výtvarného umělce v současném uměleckém provozu - v každodenní praxi instituce, do níž výtvarník vstupuje v konkrétních úkolech při utváření vztahu k publiku. Předmět studentovi umožní nabýt praktické poznatky užitečné pro spolupráci s galerijním a muzejními institucemi jako s klienty a pochopení jejich specifických potřeb. Tomu vedle znalosti infrastruktury přispějí také návštěvy přímo v institucích, setkání se zástupci jednotlivých profesí (management, marketing, oddělení práce s veřejností, kurátoři atd.), rozhovory, diskuse.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Nejsou.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Povinná docházka (povoleny maximálně 2 neomluvené absence).
Učební cíle
Předmět studujícím umožní nabýt praktické poznatky užitečné pro spolupráci s galerijním a muzejními institucemi jako s klienty a pochopení jejich specifických potřeb.
Základní literatura
Ladislav Kesner, Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada 2005
Ladislav Kesner, Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Argo a Národní galerie v Praze 2000.
Mária Orišková (ed.): Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum. Antológia textov anglo-americkej kritickej teórie múzea, Bratislava 2006
Muzeum umění & společnost, Sborník Muzea v Benešově 2005/2 (ed.Tomáš Fassati).
Doporučená literatura
Kaliopi Chamonikola, Muzeum jako proměnlivá scéna, Bulletin Moravské galerie v Brně, 58/59, 2003, s. 34 – 39.
Ladislav Kesner, Marginální role muzea v české společnosti: neměnná a (ne)změnitelná?
Radek Horáček: Galerijní animace a zprostředkovávání umění. Brno, CERM 1998.
Sborník z konference Muzeum a změna, Praha 2003, s.107–14.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Počátky muzea, jeho sociální kontext a základní muzejní funkce s přihlédnutím zejména na strukturu státních, krajských a městských institucí
2. Historie nejvýznamnějších světových muzejních a galerijních sbírek, charakteristika čelních domácích veřejných institucí a uměleckých sbírek
3. Sbírky a jejich správa
a) evidence, dokumentace, legislativa, vnitřní a vnější normy (statut, směrnice pro správu sbírek, etický kodex, mezinárodní muzejní a galerijní standardy)
b) podmínky pro sbírky, jejich zabezpečení, péče o fondy, uložení, environmentální parametry, konzervování, restaurování
4. modely muzeí a galerií zřizovatelské funkce, řízení a financování
a) charakteristika fondů a kvalitativní ukazatele, profilování, sbírkotvorný program
5. Produkty muzea a galerie a jejich společenský dopad, komunikace s veřejností prostřednictvím vizuálních prostředků
b) expozice, výstavy, sbírkové katalogy, katalogy výstav, sborníky, časopisy a role výtvarníka
6. Marketing muzeí a galerií s přihlédnutím k možnostem otevřeným pro výtvarná řešení
a) formy využití muzeí veřejností, aktuální trendy, institucionální kultura
b) segmentace publika a cílové skupiny, budování publika, komunikace a propagace, tvorba komunikačních strategií, muzea a galerie ve vztahu k cestovnímu ruchu a kulturní turistice, úkoly pro výtvarníka