Detail předmětu
Veřejná prezentace semestrální práce 1
FaVU-2VEPSP1Ak. rok: 2024/2025
Náplní kurzu je v první řade příprava studujících na instalaci vlastního uměleckého díla jak pro cvičný kontext ve škole, tak pro prostředí běžného uměleckého provozu (například v galerii nebo ve veřejném prostoru). Důraz na pečlivý výběr a vhodnou technickou a materiálovou volbu instalace je kladen i v případě, že fyzická adjustace není koncepční součástí díla. V druhé řadě předmět připravuje studující na samotnou prezentaci jako na zátěžovou situaci typickou pro uměleckou praxi. Počítá s rolí, jakou v těchto situacích hraje lidský faktor a aktuální podmínky (osobní předpoklady prezentující*ho, jako jsou vlohy pro promptní reagování nebo hlasový projev, složení komise nebo celková nálada v momentě prezentace). Vzhledem k tomu, do jaké míry tyto situace dokážou ovlivnit celkové vyznění uměleckého díla, je v předmětu kladen mimořádný důraz na pečlivou přípravu slovního doprovodu k samotnému dílu nebo souboru děl (ústní prezentace, popisky včetně názvu a anotace). Součástí předmětu je dále přípravná konzultace a výběr vhodného způsobu dokumentace dosavadní práce v podobě portfolia. Portfolio se rovněž stává předmětem prezentace a posouzení. Podoba portfolií (tištěné, digitální, audiovizuální prezentace) není jednotně určena, ale je dána (po konzultaci s vyučujícími) individuálním charakterem umělecké profilace konkrétních studujících nebo skupiny, případně ateliérovým zadáním.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Výuka probíhá v ateliérech FaVU v konzultačních hodinách určených pedagožkami*gy předmětu. Udělení hodnocení z předmětu Veřejná prezentace je podmíněno odevzdáním portfolia, předložením (instalováním) díla a jeho prezentací před komisí.
Učební cíle
Absolvováním předmětu Veřejná prezentace se studující zdokonalí v ústní a písemné prezentaci vlastních uměleckých výstupů vytvořených v průběhu semestru v rámci předmětu Ateliér, jakož i v koncepčních a technologických řešeních instalace své práce. Díky získané zpětné vazbě si ověří udržitelnost svého uměleckého programu nebo zpracování ateliérového zadání.
Základní literatura
Jiří PLAMÍNEK, Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět, Praha: Grada 2008
Patricia LEAVY (ed.), Handbook of Arts-Based Research, New York: Guilford Press 2019
Doporučená literatura
John BERGER, Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Tomáš POSPISZYL, Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha: OSVU 1998
Konrad Paul LIESSMANN, Vzdělání jako provokace, Praha: Academia 2018
Magdaléna ADÁMKOVÁ-TURZOVÁ – Petra FILIPOVÁ, Učit umění. Učitel a žák v labyrintu současného umění, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 215
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
Jacques AUMONT, Obraz, Praha: Akademie múzických umění 2010
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz
Wouter DAVIDTS – Kim PAICE (eds.), The Fall of the Studio. Artists at Work, Amsterdam: Valiz 2009
Sam THORNE (ed.), School. A Recent History of Self-Organized Art Education, Berlín: Sternberg 2017
Carola DERTNIG – Felicitas THUN-HOHENSTEIN (eds.), Performing the Sentence. Research and Teaching in Performative Fine Arts, Berlín: Sternberg 2014
Carola DERTNIG et al., Troubling Research. Performing Knowledge in the Arts, Berlín: Sternberg 2014
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs. On the New Doctoral Degree in Studio Art, Washington, DC: New Academia 2014
Julian KLEIN, What Is Artistic Research?, JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research
Renate LORENZ (ed.), Not Now! Now! Chronopolitics, Art & Research, Berlín: Sternberg 2014
Strunk, William I. 1999. The Elements of Style. 4th ed. Upper Saddle River: Pearson.
Swales, John M., and Christine B. Feak. 2009. Abstracts and the Writing of Abstracts: Vol. 1 of the revised and expanded edition of English in Today`s Research World. Michigan: University of Michigan Press.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_M magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
, 1. ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Projekt
Vyučující / Lektor
Osnova
1.A Průběžné konzultace a volba portfolia.
1.B Realizace a odevzdání portfolia (pokud není dáno vyučující*m jinak, deadline na odevzdání portfolia je ke dnu kolokvia).
2.A Průběžné konzultace nad koncepcí instalace semestrálního díla včetně technických a materiálových aspektů (případně ve spolupráci s kabinety).
2.B Realizace instalace semestrální praktické práce
3.A Průběžné konzultace a cvičení v schopnosti efektivně a srozumitelně verbálně komunikovat vlastní záměry (případně ve spolupráci s KTDU)
3.B Samotná prezentace před komisí.