Detail předmětu
Veřejná prezentace semestrální práce 3
FaVU-2VEPSP3Ak. rok: 2024/2025
Náplní kurzu je v první řade příprava studujících na instalaci vlastního uměleckého díla jak pro cvičný kontext ve škole, tak pro prostředí běžného uměleckého provozu (například v galerii nebo ve veřejném prostoru). Důraz na pečlivý výběr a vhodnou technickou a materiálovou volbu instalace je kladen i v případě, že fyzická adjustace není koncepční součástí díla. V druhé řadě předmět připravuje studující na samotnou prezentaci jako na zátěžovou situaci typickou pro uměleckou praxi. Počítá s rolí, jakou v těchto situacích hraje lidský faktor a aktuální podmínky (osobní předpoklady prezentující*ho, jako jsou vlohy pro promptní reagování nebo hlasový projev, složení komise nebo celková nálada v momentě prezentace). Vzhledem k tomu, do jaké míry tyto situace dokážou ovlivnit celkové vyznění uměleckého díla, je v předmětu kladen mimořádný důraz na pečlivou přípravu slovního doprovodu k samotnému dílu nebo souboru děl (ústní prezentace, popisky včetně názvu a anotace). Součástí předmětu je dále přípravná konzultace a výběr vhodného způsobu dokumentace dosavadní práce v podobě portfolia. Portfolio se rovněž stává předmětem prezentace a posouzení. Podoba portfolií (tištěné, digitální, audiovizuální prezentace) není jednotně určena, ale je dána (po konzultaci s vyučujícími) individuálním charakterem umělecké profilace konkrétních studujících nebo skupiny, případně ateliérovým zadáním.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Veřejná prezentace semestrální práce 2
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Výuka probíhá v ateliérech FaVU v konzultačních hodinách určených pedagožkami*gy předmětu. Udělení hodnocení z předmětu Veřejná prezentace je podmíněno odevzdáním portfolia, předložením (instalováním) díla a jeho prezentací před komisí.
Učební cíle
Absolvováním předmětu Veřejná prezentace se studující zdokonalí v ústní a písemné prezentaci vlastních uměleckých výstupů vytvořených v průběhu semestru v rámci předmětu Ateliér, jakož i v koncepčních a technologických řešeních instalace své práce. Díky získané zpětné vazbě si ověří udržitelnost svého uměleckého programu nebo zpracování ateliérového zadání.
Základní literatura
Jiří PLAMÍNEK, Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět, Praha: Grada 2008
Patricia LEAVY (ed.), Handbook of Arts-Based Research, New York: Guilford Press 2019
Doporučená literatura
Carola DERTNIG et al., Troubling Research. Performing Knowledge in the Arts, Berlín: Sternberg 2014
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz
Jacques AUMONT, Obraz, Praha: Akademie múzických umění 2010
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs. On the New Doctoral Degree in Studio Art, Washington, DC: New Academia 2014
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
John BERGER, Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016
Julian KLEIN, What Is Artistic Research?, JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Konrad Paul LIESSMANN, Vzdělání jako provokace, Praha: Academia 2018
Magdaléna ADÁMKOVÁ-TURZOVÁ – Petra FILIPOVÁ, Učit umění. Učitel a žák v labyrintu současného umění, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 215
Nelson GOODMAN, Jazyky umění. Praha: Academia, 2007.
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
Renate LORENZ (ed.), Not Now! Now! Chronopolitics, Art & Research, Berlín: Sternberg 2014
Sam THORNE (ed.), School. A Recent History of Self-Organized Art Education, Berlín: Sternberg 2017
Strunk, William I. 1999. The Elements of Style. 4th ed. Upper Saddle River: Pearson.
Swales, John M., and Christine B. Feak. 2009. Abstracts and the Writing of Abstracts: Vol. 1 of the revised and expanded edition of English in Today`s Research World. Michigan: University of Michigan Press.
Tomáš POSPISZYL, Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha: OSVU 1998
Wouter DAVIDTS – Kim PAICE (eds.), The Fall of the Studio. Artists at Work, Amsterdam: Valiz 2009
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_M magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Projekt
Vyučující / Lektor
MgA. Veronika Vlková
doc. Mgr. Pavel Korbička
Mgr. Jiří Příhoda
Mgr. Martin Mazanec, Ph.D.
MgA. Jakub Jansa
Julie Bena
doc. MgA. Jan Šrámek, Ph.D.
doc. MgA. Barbora Klímová, ArtD.
doc. MgA. Ivars Gravlejs, Ph.D.
MgA. Valentýna Janů
doc. Mgr. Art. Svätopluk Mikyta
Mgr. Art. Lucia Gašparovičová, ArtD.
MgA. Ondřej Homola
prof. akad. soch. Michal Gabriel
doc. MgA. Vasil Artamonov
MgA. Karolina Raimund
doc. Mgr. Tomáš Medek
prof. Mgr. A. Lenka Klodová, Ph.D.
MgA. Jiří Skála, Ph.D.
MgA. Jonáš Strouhal
MgA. Marie Štindlová
MgA. Patricie Fexová, Ph.D.
Mgr. Tomáš Javůrek, Ph.D.
doc. MgA. Luděk Rathouský
Osnova
1.A Průběžné konzultace a volba portfolia.
1.B Realizace a odevzdání portfolia (pokud není dáno vyučující*m jinak, deadline na odevzdání portfolia je ke dnu kolokvia).
2.A Průběžné konzultace nad koncepcí instalace semestrálního díla včetně technických a materiálových aspektů (případně ve spolupráci s kabinety).
2.B Realizace instalace semestrální praktické práce
3.A Průběžné konzultace a cvičení v schopnosti efektivně a srozumitelně verbálně komunikovat vlastní záměry (případně ve spolupráci s KTDU)
3.B Samotná prezentace před komisí.