Detail předmětu
Základy hudební kompozice 1 - zimní
FaVU-ZHK1-ZAk. rok: 2024/2025
Cílem předmětu je vstup do hudební kompozice. Předmět má dvě roviny - teoretickou a praktickou, která je dominantní a bude zahrnovat tvorbu autonomních sólových a jednoduchých komorních skladeb pro akustické nástroje. Základy praktické kompozice pro akustické nástroje. V teoretické části budou poskytnuty nezbytné znalosti pro vlastní kompozici a představeny možné přístupy k soudobé kompozici. Doporučuje se kombinovat tento předmět s předměty Základy teorie kompozice 1 a 2, které studentovi poskytnou teoretické zázemí a rozhled.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
2
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Zájem o vhled do oblasti akustické komponované hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice 1 a 2.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zápočet.
Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje HF JAMU.
Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje HF JAMU.
Učební cíle
Předmět je rozdělen do dvou částí - část přednášková je určena těm, kteří neovládají základy hudební nauky. Cílem v zimním semestru je dosáhnout znalosti základní nauky, harmonie a hudebních forem, a to jak teoreticky, tak i prakticky (sluchová analýza) včetně základů instrumentace pro sólové nástroje. Přednášky nejsou povinné pro studenty, kteří již tyto znalosti mají a úspěšně vypracují vstupní test. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je v individuálních hodinách kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 kompozic pro sólový hlas (melodické nástroje, bicí, klavír, zpěv). Cílem přednáškové části v letním semestru jsou základy instrumentace pro komorní obsazení a pokračování ve výuce hudební teorie z předchozího semestru. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 - 3 jednoduchých komorních kompozic.
Vhled do specifických oblastí hudební kompozice s možnostmi aplikace nabytých poznatků z jednotlivých disciplin (základní nauka, harmonie, kontrapunkt, formy, instrumentace) do kompozičních postupů při tvorbě díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti, vítaná je hudebnost a zájem o hudbu.
Vhled do specifických oblastí hudební kompozice s možnostmi aplikace nabytých poznatků z jednotlivých disciplin (základní nauka, harmonie, kontrapunkt, formy, instrumentace) do kompozičních postupů při tvorbě díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti, vítaná je hudebnost a zájem o hudbu.
Základní literatura
EMMERT, F.: Poznámky k instrumentaci I a II
PÍCHA, F.: Všeobecná hudební nauka.
ZENKL, L.: ABC hudebních forem.
PÍCHA, F.: Všeobecná hudební nauka.
ZENKL, L.: ABC hudebních forem.
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. - 3. Hudební nápad a jeho podoba - motiv, téma, struktura. Notový záznam. Tóny a vztahy mezi nimi.
4. - 6. Práce s hudebním nápadem - variační principy, tvarování, formování, rozšiřování, krácení. Intervaly a souzvuky. Vstup do instrumentace.
7. - 9. Forma a její výstavba ve vývoji hudby I. Tónové terény. Vybrané dechové nástroje - základní poznatky.
10. - 12. Forma a její výstavba ve vývoji hudby II. Vybrané smyčcové nástroje - základní poznatky.
13. Zápočet.
Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jejíž povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, osnova cvičení se neuvádí.
4. - 6. Práce s hudebním nápadem - variační principy, tvarování, formování, rozšiřování, krácení. Intervaly a souzvuky. Vstup do instrumentace.
7. - 9. Forma a její výstavba ve vývoji hudby I. Tónové terény. Vybrané dechové nástroje - základní poznatky.
10. - 12. Forma a její výstavba ve vývoji hudby II. Vybrané smyčcové nástroje - základní poznatky.
13. Zápočet.
Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jejíž povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, osnova cvičení se neuvádí.