Detail předmětu

Kurátorství v pohyblivém terénu

FaVU-2KvPTAk. rok: 2024/2025

Kurz Kurátorství v pohyblivém terénu seznamuje studentstvo se základními rámci, formáty a koncepty kurátorské disciplíny. Osvětlí vznik a proměny kurátorské profese a roli kurátora* (s důrazem na 20. a 21. století) v globálním i lokálním kontextu. Kurz se bude zabývat různými platformami, způsoby a formáty kurátorské praxe a kriticky je zasadí do širšího rámce uměleckého provozu a současného myšlení. Budeme se zabývat také uměleckohistorickou, filozofickou a akademickou reflexí kurátorství a kritikou, která provází rozmach kurátorství v posledních desetiletích. 

Po absolvování kurzu bude mít studentstvo přehled o historii, hlavních osobnostech a koncepcích kurátorství. Studentstvo porozumí vývoji a výzvám kurátorské profese v domácím i globálním kontextu. Bude nahlížet na kurátorství kriticky a nuancovaně jako na praktickou disciplínu, a zároveň se bude orientovat v jeho konceptualizaci a teoretické reflexi.

Kurz bude probíhat formou přednášek doprovázených prezentací obrazového materiálu s možností exkurzí v závislosti na aktuálním programu galerijních institucí.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Dobrá orientace v dějinách a teorii umění; základní orientace v provozu umění.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Účast na kurzu min. 75 %, esej o rozsahu 6000 – 9000 znaků (3NS – 5NS) na samostatně zvolené téma reflektující jedno z témat probíraných v kurzu.

 

Učební cíle

Cílem kurzu Kurátorství v pohyblivém terénu je seznámit studentstvo se základními pojmy a modalitami kurátorství. Studentstvo by si mělo osvojit  vědomosti o vzniku a proměnách kurátorské profese a roli kurátorek a kurátorů s důrazem na 20. a 21. století v globálním i lokálním kontextu.

 

Základní literatura

Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar Svatošová, Výstava jako médium, Praha: AVU 2020.
Kate FOWLE, „Who Cares? Understanding the Role of the Curator Today“, in: Steven RAND – Heather KOURIS (eds.), Cautionary Tales. Critical Curating,[s.l.]: apexart 2010, s. 26–35.
Amanda CACHIA, „Disabling the Museum. Curator As Infrastructural Activist“, in: Vanessa BARLETT (ed.), Group Therapy: Mental Distress in a Digital Age, Liverpool: Liverpool University Press 2015.
Kathy DAVIS, „Intersectionality As Critical Methodology“, in: Nina LYKKE (ed.), Writing Academic Texts Differently. Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing, New York: Routledge 2014.
Elke KRASNY, Sophie LINGG, Lena FRITSCH, Birgit BOSOLD, Vera HOFMANN (eds.), Radicalizing Care Feminist and Queer Activismin Curating, Berlin: Sternberg Press, 2022.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_M magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.    O čem mluvíme, když hovoříme o kurátorství? Kurátorství jako disciplína. Dějiny výstavnictví jako formátu, exhibition studies, dějiny kurátorství.

2.    Rámce a instituce současného kurátorství. Muzejní kurátorství, institucionální kurátorství a jejich kritika. Sbírkotvorné instituce a kurátorské výzvy. "Nezávislé kurátorství": kurátorství na volné noze, umělecky vedené prostory. Bienále, jeho specifika a možnosti. Kurátorství jako sociální, interdisciplinární a mezidruhová praxe.

3.    Role kurátora*ky a její proměny v čase. Kurátor*ka mezi statusem quo a trhem. Kurátor*ka jako celebrita. Kurátorský aktivismus a kurátorství jako angažovaná praxe. Umělkci*kyně jako kurátoři*ky. Kurátorské kolektivy a platformizace kurátorství.

4.    Kurátorství a postsocialistická situace. Vývoj kurátorské disciplíny v Československu, osobnosti československého kurátorství. Kurátorství, jeho osobnosti a formáty v České republice po roce 1990.

5.    Kurátorství mezi politikou identity a revoluční praxí: nezápadní a dekolonizační perspektivy v kurátorství. Feministické perspektivy v kurátorské praxi. Kvíření kurátorské praxe. Kurátorství z perspektivy "postižení". Více než lidské perspektivy a kurátorství. Kurátorství v digitálním prostoru.

6.    Konceptualizace, teoretická reflexe a kritika kurátorské praxe. Epistemologické rámce kurátorství. Kurátorský výzkum. "The curatorial", "curationism“.