Detail předmětu

Publikace výzkumu v umění a designu

FaVU-3PVUDAk. rok: 2024/2025

Kurz má podobu výukových bloků sestávajících z přednášek a následných seminářů. Přednášky kurzu seznamují studující se specifiky výzkumné práce v oblasti umění a designu, různými způsoby prezentace a publikace jejích výsledků a kritérii excelence. V seminářích se studující zapojují do debaty o produkci vědění na poli umění a designu, institucionálním zakotvení a současném směřování výzkumu v umění a designu a politice a etice výzkumu v těchto oblastech.

Jazyk výuky

čeština

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Účast na seminářích je povinná, tolerována je jedna neomluvená absence. Větší množství omluvených absencí je možné kompenzovat vypracováním úkolu vymezeného v konzultaci s vyučující/m. Výuka probíhá v prostorách FaVU VUT v termínech určených na začátku semestru. Zápočet je udělen na základě docházky a aktivní účasti na seminářích. Metodami výuky jsou přednášky s prezentací, semináře, diskuze a setkání s pozvanými osobnostmi.

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studující s různými způsoby prezentace a publikace výsledků výzkumu se zaměřením na výsledky praktického výzkumu, v němž je umělecká či designová praxe prostředkem výzkumu. Kurz studujícím zprostředkuje poznatky, které jim pomohou dosahovat excelentních výsledků, a naučí je pravidla pro jejich vykazování.

Základní literatura

Haraway, Donna. 1988. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies 14(3): 575–599.
Klein, Julian. 2017. What Is Artistic Research? JAR – Journal for Artistic Research, 23 April. https://www.jar-online.net/what-artistic-research
Schwab, Michael. 2019. Expositionality. In Artistic Research: Charting a Field in Expansion, ed. Paulo de Assis & Lucia D`Errico, 27–45. London and New York: Rowman & Littlefield.
Steyerl, Hito. 2022. Estetika odporu? Umělecký výzkum jako disciplína a konflikt. ArteActa, 5(7): 125–132. https://arteacta.cz/estetika-odporu-umelecky-vyzkum-jako-disciplina-a-konflikt/
Průchová Hrůzová, Andrea. 2021. Od „co“ k „jak“. Výzvy uměleckého výzkumu pro tvůrčí a akademické sféry 21. století. ArteActa, 4(6): 109–124. https://arteacta.cz/od-co-k-jak-vyzvy-umeleckeho-vyzkumu-pro-tvurci-a-akademicke-sfery-21-stoleti/
Veselá, Lenka. 2022. Umělecké doktoráty jako cesta udržitelné umělecko-výzkumné praxe. ArteActa, 5(8): 21–47. https://arteacta.cz/artkey/ara-202202-0002_umelecke-doktoraty-jako-cesta-udrzitelne-umelecko-vyzkumne-praxe.php

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUD_P_CZ doktorský 2 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program VUD_P_EN doktorský 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Seminář

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor