Detail předmětu

Metody výzkumu v humanitních a sociálních vědách 2

FaVU-3MVV2Ak. rok: 2024/2025

V kurzu se studující seznámí se základy metodologií sociálně-vědního a humanitního výzkumu prostřednictvím tematického výkladu, čtení textů a společných diskuzí nad nimi a hosty a hostkami z příbuzných zón uměleckého výzkumu. Obsah kurzu je designován jednak s důrazem na performativitu sociálně-vědního výzkumu a jednak s ohledem na research-based praktiky v současném umění, které si některé (zejména kvalitativní) techniky sociálně-vědní metodologie (podobně, jako to dělá i design) různě propůjčuje, přivlastňuje až proměňuje ke svým potřebám. Zároveň je současné umění zejména se sociální antropologií a humanitními vědami úzce propojeno sdílením společného zájmu o způsoby bytí, které jsou nějak v rozporu s těmi dominantními – od postkoloniálních druhých (tzv. etnografické obraty) až po post-humánní/post-přírodní agencie. Studující během kurzu nebudou jen mechanicky obeznámeni s výčtem metod, ale inspirováni k pěstovaní vlastní výzkumnické citlivosti k procesuální, neurčité a komplexní povaze sociálních jevů, a také k širším dovednostem intersekcionální teoretizace a reflexe současnosti. Taková citlivost a reflexivita pak následně otevírá cesty k možnostem poučené metodologické hybridizace či nestandardnosti využitelné ve výzkumu jako umělecké strategii.

Jazyk výuky

čeština

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Účast na seminářích je povinná, tolerována je jedna neomluvená absence. Seminární výuka probíhá v prostorách FaVU VUT v termínech určených na začátku semestru, ale i na online platformách (MS Teams, Miro, hypothes.is, případně Notion nebo jiné). Je vyžadována domácí příprava před jednotlivými semináři (čtení textů, příp. netextového obsahu, sociální anotování, krátká myšlenková cvičení atd.). Zápočet je udělen na základě docházky a splnění zápočtového úkolu (vycházejícího z náplně kurzu a s ohledem na disertační témata studujících).

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studující se základy metodologie sociálně-vědního výzkumu (vztah mezi teorií a výzkumem, pozitivismus, objektivita, sociální konstrukce, kvantitativní a kvalitativní výzkum, induktivní vs. deduktivní postupy, výzkumný cíl a problém, design výzkumu, tvoření dat, analýza, reflexivita, performativita atd.). Jednotlivá témata jsou však představována nikoliv lineárně, ale organicky na základě čtení textů, výkladu přednášející nebo hostí a interaktivních diskuzí, případně workshopů. Takový design cílí k zvědomení mnohonásobné povahy skutečnosti, kterou se výzkum může pokoušet zviditelňovat.

Základní literatura

Cerwonka, Allaine; Liisa H. Malkki. 2007. Improvising theory: process and temporality in ethnographic fieldwork. Chicago: The University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-10031-9.
Foster, Hal. 1996. The Artist as Ethnographer, In The Return of the Real by Hal Foster, s. 171-204. Cambridge: The MIT Press. An October book. ISBN 0-262-56107-7.
Haraway, Donna. 1988. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3): 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066.
Harding, Sandra. 2015. Objectivity for Sciences from Below. In Objectivity in Science: New Perspectives from Science and Technology Studies, eds. Flavia Padovani, Alan Richardson & Jonathan Y. Tsou, s. 35-55. Boston Studies in the Philosophy and History of Science, vol. 310. Springer. ISBN 978-3319143484.
Holstein, James A.; Gubrium, Jaber F. 2020. Interviewing as a form of narrative practice. In Qualitative Research (5th edition), ed. David Silverman, s. 69–85. Londýn: Sage.
Latour, Bruno; Stöckelová, Tereza (ed.). 2016. Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem: výbor z textů 1988-2013. Navigace. Praha: Tranzit. ISBN 978-80-87259-37-5.
Law, John. 2004. After method: mess in social science research. London: Routledge. ISBN 0-415 341744. http://www.leofoletto.info/wpcontent/uploads/2016/08/john_law_after_method_mess_in_social_science_research_international_library_of_sociology__2004.pdf.
Marcus, George. E.; Myers, Fred. R. 1995. The traffic in culture: Refiguring art and anthropology. Berkeley: University of California Press. ISBN 978-0520088474.
Savransky, Martin; Stengers, Isabelle. 2016. The adventure of relevance: An ethics of social inquiry. London: Palgrave Macmillan.
Stöckelová, Tereza. 2012. Nebezpečné známosti: O vztahu sociálních věd a společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUD_P_CZ doktorský 1 ročník, letní semestr, povinný
  • Program VUD_P_EN doktorský 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor