Detail předmětu
Metody výzkumu v humanitních a sociálních vědách 2
FaVU-3MVV2Ak. rok: 2024/2025
V kurzu se studující seznámí se základy metodologií sociálně-vědního a humanitního výzkumu prostřednictvím tematického výkladu, čtení textů a společných diskuzí nad nimi a hosty a hostkami z příbuzných zón uměleckého výzkumu. Obsah kurzu je designován jednak s důrazem na performativitu sociálně-vědního výzkumu a jednak s ohledem na research-based praktiky v současném umění, které si některé (zejména kvalitativní) techniky sociálně-vědní metodologie (podobně, jako to dělá i design) různě propůjčuje, přivlastňuje až proměňuje ke svým potřebám. Zároveň je současné umění zejména se sociální antropologií a humanitními vědami úzce propojeno sdílením společného zájmu o způsoby bytí, které jsou nějak v rozporu s těmi dominantními – od postkoloniálních druhých (tzv. etnografické obraty) až po post-humánní/post-přírodní agencie. Studující během kurzu nebudou jen mechanicky obeznámeni s výčtem metod, ale inspirováni k pěstovaní vlastní výzkumnické citlivosti k procesuální, neurčité a komplexní povaze sociálních jevů, a také k širším dovednostem intersekcionální teoretizace a reflexe současnosti. Taková citlivost a reflexivita pak následně otevírá cesty k možnostem poučené metodologické hybridizace či nestandardnosti využitelné ve výzkumu jako umělecké strategii.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Základní literatura
Foster, Hal. 1996. The Artist as Ethnographer, In The Return of the Real by Hal Foster, s. 171-204. Cambridge: The MIT Press. An October book. ISBN 0-262-56107-7.
Haraway, Donna. 1988. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3): 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066.
Harding, Sandra. 2015. Objectivity for Sciences from Below. In Objectivity in Science: New Perspectives from Science and Technology Studies, eds. Flavia Padovani, Alan Richardson & Jonathan Y. Tsou, s. 35-55. Boston Studies in the Philosophy and History of Science, vol. 310. Springer. ISBN 978-3319143484.
Holstein, James A.; Gubrium, Jaber F. 2020. Interviewing as a form of narrative practice. In Qualitative Research (5th edition), ed. David Silverman, s. 69–85. Londýn: Sage.
Latour, Bruno; Stöckelová, Tereza (ed.). 2016. Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem: výbor z textů 1988-2013. Navigace. Praha: Tranzit. ISBN 978-80-87259-37-5.
Law, John. 2004. After method: mess in social science research. London: Routledge. ISBN 0-415 341744. http://www.leofoletto.info/wpcontent/uploads/2016/08/john_law_after_method_mess_in_social_science_research_international_library_of_sociology__2004.pdf.
Marcus, George. E.; Myers, Fred. R. 1995. The traffic in culture: Refiguring art and anthropology. Berkeley: University of California Press. ISBN 978-0520088474.
Savransky, Martin; Stengers, Isabelle. 2016. The adventure of relevance: An ethics of social inquiry. London: Palgrave Macmillan.
Stöckelová, Tereza. 2012. Nebezpečné známosti: O vztahu sociálních věd a společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství.
Zařazení předmětu ve studijních plánech