Detail oboru
Intermediální a digitální tvorba
FaVUZkratka: VU-IDTAk. rok: 2021/2022Zaměření: Ateliér video
Program: Výtvarná umění
Délka studia: 2 roky
Akreditace od: 1.12.2015Akreditace do: 31.12.2024
Profil
Studijní obor zajišťuje sedm ateliérů: Ateliér environmentu, Ateliér intermédií, Ateliér performance, Ateliér tělového designu, Ateliér video, Ateliér herních médií a Ateliér fotografie. Ideově je obor ukotven ve dvou oblastech. Jednak jsou to neoavantgardní tendence 60. let, s nimiž se do mainstreamu současného umění dostaly do té doby okrajové tendence, jako je intermedialita, procesuální a akční charakter tvorby, místní specifičnost umění, de-skilling, dematerializace a pojetí uměleckého díla jako sémantické propozice. A potom je to vizuální kultura a s ní spojené umělecké strategie, které se ocitají v dynamickém dialogu s tvorbou „ne-uměleckých“ obrazů.
V ateliérech environmentu, intermédií, performance a tělového designu, které nejsou „mediálně specifické“ (nepředávají ucelený soubor řemeslných či technologických dovedností), jsou studenti důsledně vedeni k tomu, aby při formulování dílčích záměrů využívali volitelných kurzů, workshopů a technologických konzultací v kabinetech. V Ateliéru environmentu je rozvíjena koncepce umělecké tvorby, která vychází z požadavku na zakotvení umělecké praxe v konkrétní zkušenosti. Tvorba se zde často pohybuje na hranici (nebo zcela v intencích) uměleckého výzkumu. Ateliér intermedií je z hlediska oborové specializace nejotevřenější v celém studijním programu, studenti jsou zde podporováni k přesahům do oblastí mimo výtvarné umění, např. k hudbě a literatuře. Ateliér performance je orientován k hraniční formě výtvarného umění, jíž je tvůrčí čin v časoprostorové situaci. Akce je zde pojímána jako interdisciplinární projev osobnosti, zahrnující propojení s tradičními postupy divadelními, tanečními, hudebními a literárními. Ve vztahu akce – prostředí je kladen důraz na výtvarné výrazové formy multimediální prezentace. Ateliér tělového designu představuje v prostředí českého uměleckého školství výjimečný prostor, v němž je tělo nahlíženo jako médium a zároveň jako bojiště, na kterém se v symbolické i zcela materiální rovině odehrávají neustále boje kulturní, politické či náboženské. Ve svých výstupech ateliér směřuje často za hranice galerie – vyhledává a stimuluje dialog ve veřejném i mediálním prostoru. Ateliéry video, multimédia a fotografie každý z odlišné pozice rozvíjejí tvůrčí myšlení i dovednosti nezbytné k tvorbě (či generování) obrazů prostřednictvím digitálních médií. Tvorba v těchto dílčích specializacích je specifická tím, že galerie je sice přirozeným místem její prezentace, ale ne jediným možným. Studenti jsou vedeni k uvažování o distribučních kanálech mediálního obrazu, o sémantických a symbolických diferencích spojených s přepínáním mezi takovými prostředími, jako je galerijní prostor (white cube), kinosál (black box), tradiční masmédia (televize) nebo škála internetových platforem. Stejná pozornost jako způsobu distribuce a místu prezentace je v digitální tvorbě věnována také divákům, kteří se často stávají spolutvůrci (ve škále od jednoduchých forem interakce s pevně nastaveným programem až po komplexní participace, v nichž se naplňuje ecovská koncepce „otevřeného díla“).
Studium v oboru je spojeno s využíváním průběžně aktualizovaného technického vybavení a nezbytného softwaru. Výraznou oporou oboru je Kabinet audiovizuálních technologií. Dobrá znalost dostupných technologií a jejich vývojových předstupňů umožňuje studentům s technologiemi pracovat nejen jako s nástroji, ale také s nosiči specifické estetiky. Totéž platí pro počítačové programy určené ke generování nebo postprodukci obrazu, jejichž ovládnutí není v rámci oboru vlastním cílem, ale předpokladem autonomní umělecké tvorby.
Klíčové výsledky učení
Absolventi magisterského stupně prohlubují kompetence v rámci své specializace v návaznosti na definování individuálního tvůrčího programu. Směřují k samostatné umělecké praxi – dovedou vytvořit původní autorské dílo nesporné umělecké kvality, veřejně prezentovatelné. Reflektují aktuální vývoj oboru, jsou schopni pregnantně artikulovat svá východiska i tvůrčí záměry.
Profesní profil absolventů s příklady
Absolvent oboru Intermediální a digitální tvorba je výrazná osobnost s předpoklady prosadit se v oblasti provozu umění. Je zároveň vybaven kompetencemi k profesnímu uplatnění v příbuzných oborech, jako jsou např. kurátorství, výtvarná pedagogika, grafický design, komerční zpracování a postprodukce statického a dynamického digitálního obrazu aj. Absolvent oboru se dobře orientuje nejen v dějinách umění, základech estetiky a filosofie umění či aktuální kulturní produkci, ale také ve společenské a politické situaci. Jeho praxe je často zřetelně sociálně ukotvená. Ateliérový charakter studia s vysokým podílem konzultativní formy výuky vede absolventy k samostatnosti, k autonomnímu a aktivnímu přístupu.
Garant
Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ENAR | Entering the Art World | en | 3 | Povinný | zá | P - 13 / C1 - 13 | ano | |
M1VI-Z | Oborový ateliér navazující I - Video - zimní | cs | 18 | Povinný | zá,zk | P - 39 / S - 195 | ano | |
CPZZ-I | Seminář ke státní závěrečné zkoušce 1 | cs | 2 | Povinný | zá | S - 26 | ano | |
2U2000-Z | Umění po roce 2000 | cs | 4 | Povinný | zk | P - 10 / S - 16 | ano | |
ATGD | Aktuální témata grafického designu | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
ANUP | Analýza umění performance | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2AINV/M-Z | Angličtina B1 (zimní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 52 / S - 52 | ano | |
2UPPV-M-Z | Angličtina B2 (zimní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
2AU-L | Antropologie umění | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 54 / P - 54 | ne | |
ACHE20 | Architektura 20. století | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
2A1956 | Around 1956: the Culture of the Mid Fifties | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
ACP-L | Art, Commerce, Power | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
2ACT | Artists and Curators in Texts | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
2CP2P | Commons a P2P | cs | 3 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
DEDE2-Z | Dějiny designu 2 - zimní | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ne | |
2FQI | Feminist (and) Queer Issues in Art, Film, and beyond (1970-1990s) | en | 3 | Volitelný | zá | S - 26 / S - 26 | ano | |
FEMS1 | Feminist Seminar 1 | en | 3 | Volitelný | zá | P - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8 | ano | |
GPTSU | Galerijní provoz a trh se současným uměním v praxi | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 7 / P - 7 / S - 6 / S - 6 | ano | |
GEN | Game Engines | en | 3 | Volitelný | zá | Cp - 24 / Cp - 24 | ne | |
2KNM-Z | Kánon umění nových médií. The best of new media art 1 | cs | 3 | Volitelný | zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
1MvA1 | Malba v architektuře 1 | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
HITECH1 | Malířský Hi-tech 1 | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 14 / P - 14 / EX - 6 / EX - 6 / C1 - 6 / C1 - 6 | ano | |
2MAU | Mapa a území | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 12 / P - 12 / S - 12 / S - 12 | ano | |
2USIM-I | New Media Art 1 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
KRIT1 | Praktický úvod do kritické teorie 1 | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 26 / S - 26 | ne | |
2PSU | Psychologie umění | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2SUS | Síť - umění - software | cs, en | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
1ZT-Z | Sound art a experimentální hudba | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / ST - 13 / ST - 13 | ano | |
1UPD | Úvod do permakulturního designu | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
VUBAI-Z | Výtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 1 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
3DMDG | 3D Modeling for Digital Games | en | 3 | Volitelný | zá | Cp - 32 / Cp - 32 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
M1VI-L | Oborový ateliér navazující I - Video - letní | cs | 18 | Povinný | zá,zk | P - 39 / S - 195 | ano | |
CPZZ-II | Seminář ke státní závěrečné zkoušce 2 | cs | 2 | Povinný | zá | S - 26 | ano | |
TU-L | Teorie a umění ve 20. století 1 - letní | cs | 3 | Povinný | zk | P - 26 | ano | |
2AINV/M-L | Angličtina B1 (letní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 52 / S - 52 | ano | |
2UPPV-M-L | Angličtina B2 (letní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
ATP3 | Applied Technology of Painting 3 | en | 3 | Volitelný | zá | P - 8 / P - 8 / L - 18 / L - 18 | ano | |
1ZT-L | Audio dílna | cs | 2 | Volitelný | zá | CPR - 26 / CPR - 26 | ano | |
DEDE2-L | Dějiny designu 2 - letní | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ne | |
DKPR | Design jako kritická praxe | cs | 4 | Volitelný | zá,zk | P - 6 / P - 6 / K - 12 / K - 12 / S - 6 / S - 6 / VT - 15 / VT - 15 | ne | |
FEMS2 | Feminist Seminar 2 | en | 3 | Volitelný | zá | P - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8 | ano | |
INFZD-L | Informační zdroje pro studenty VUT | cs | 1 | Volitelný | zá | CPP - 13 / CPP - 13 | ano | |
2KNM-L | Kánon umění nových médií. The best of new media art 2 | cs | 3 | Volitelný | zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
KLAGRAF | Klasická grafika: technologie - historie - praxe | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 16 / P - 16 / C1 - 10 / C1 - 10 | ne | |
1MvA2 | Malba v architektuře 2 | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 8 / P - 8 / CPR - 18 / CPR - 18 | ano | |
HITECH2 | Malířský Hi-tech 2 | cs | 2 | Volitelný | zá | K - 6 / K - 6 / C1 - 20 / C1 - 20 | ano | |
1MWT-L | Modulární výuka (workshopy) 2 / Žák | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 20 / S - 20 | ano | |
MTGI | Mysl, tělo, gesto, idea: podoby československého umění od 60. do počátku 90. let | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
2USIM-II | New Media Art 2 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
KRIT2 | Praktický úvod do kritické teorie 2 | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 26 / S - 26 | ne | |
PROPR | Příroda po přírodě | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
2RMAD-S | Race, Modern Art and Design | en | 4 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
SODM | Sound Design and Mastering | en | 3 | Volitelný | zá | K - 13 / K - 13 / CPR - 13 / CPR - 13 | ano | |
STUP | Studia performance | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2SACA-L | Subversive Art, Collusive Art | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
TAIF2 | The Art of Interpreting Film 2 | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 26 / S - 26 | ne | |
TPTCHP | Traditional printmaking techniques: context – history – practice | en | 3 | Volitelný | zá | P - 8 / P - 8 / CPR - 10 / CPR - 10 / EX - 8 / EX - 8 | ano | |
UA-L | Umění – architektura | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2U2000-L | Umění po roce 2000 (seminář) | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 13 / S - 13 | ne | |
2USP | Umění spolupráce | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
UMFP | Umění ve veřejném prostoru. Mecenáš, funkce, percepce | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
VAMM | Vizuální antropologie a její přesahy k současnému umění | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
VUBAII-L | Výtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 2 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
1PAM | Zvíře, rostlina, věc: rostliny a jiné přírodní entity v současném umění | cs | 3 | Volitelný | kol | P - 12 / P - 12 / ST - 9 / ST - 9 / EX - 8 / EX - 8 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
M2VI-Z | Oborový ateliér navazující II - Video - zimní | cs | 15 | Povinný | zá | S - 195 | ano | |
SSZZ | Seminář ke státní závěrečné zkoušce 3 | cs | 5 | Povinný | zá | K - 9 / S - 4 | ano | |
TU-Z | Teorie a umění ve 20. století 2 - zimní | cs | 3 | Povinný | zk | P - 26 | ano | |
ATGD | Aktuální témata grafického designu | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
ANUP | Analýza umění performance | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2AINV/M-Z | Angličtina B1 (zimní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 52 / S - 52 | ano | |
2UPPV-M-Z | Angličtina B2 (zimní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
2AU-L | Antropologie umění | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 54 / P - 54 | ne | |
ACHE20 | Architektura 20. století | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
2A1956 | Around 1956: the Culture of the Mid Fifties | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
ACP-L | Art, Commerce, Power | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
2ACT | Artists and Curators in Texts | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
2CP2P | Commons a P2P | cs | 3 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
DEDE2-Z | Dějiny designu 2 - zimní | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ne | |
2FQI | Feminist (and) Queer Issues in Art, Film, and beyond (1970-1990s) | en | 3 | Volitelný | zá | S - 26 / S - 26 | ano | |
FEMS1 | Feminist Seminar 1 | en | 3 | Volitelný | zá | P - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8 | ano | |
GPTSU | Galerijní provoz a trh se současným uměním v praxi | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 7 / P - 7 / S - 6 / S - 6 | ano | |
GEN | Game Engines | en | 3 | Volitelný | zá | Cp - 24 / Cp - 24 | ne | |
2KNM-Z | Kánon umění nových médií. The best of new media art 1 | cs | 3 | Volitelný | zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
1MvA1 | Malba v architektuře 1 | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
HITECH1 | Malířský Hi-tech 1 | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 14 / P - 14 / EX - 6 / EX - 6 / C1 - 6 / C1 - 6 | ano | |
2MAU | Mapa a území | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 12 / P - 12 / S - 12 / S - 12 | ano | |
2USIM-I | New Media Art 1 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
KRIT1 | Praktický úvod do kritické teorie 1 | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 26 / S - 26 | ne | |
2PSU | Psychologie umění | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2SUS | Síť - umění - software | cs, en | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
1ZT-Z | Sound art a experimentální hudba | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / ST - 13 / ST - 13 | ano | |
1UPD | Úvod do permakulturního designu | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
VUBAI-Z | Výtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 1 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
3DMDG | 3D Modeling for Digital Games | en | 3 | Volitelný | zá | Cp - 32 / Cp - 32 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DIPLMGR | Diplomový seminář pro magistry | cs | 5 | Povinný | zá | S - 13 | ano | |
M2VI-L | Oborový ateliér navazující II - Video - letní | cs | 15 | Povinný | zá | S - 195 | ano | |
2AINV/M-L | Angličtina B1 (letní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 52 / S - 52 | ano | |
2UPPV-M-L | Angličtina B2 (letní) | en | 3 | Volitelný | zá,zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
ATP3 | Applied Technology of Painting 3 | en | 3 | Volitelný | zá | P - 8 / P - 8 / L - 18 / L - 18 | ano | |
1ZT-L | Audio dílna | cs | 2 | Volitelný | zá | CPR - 26 / CPR - 26 | ano | |
DEDE2-L | Dějiny designu 2 - letní | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ne | |
DKPR | Design jako kritická praxe | cs | 4 | Volitelný | zá,zk | P - 6 / P - 6 / K - 12 / K - 12 / S - 6 / S - 6 / VT - 15 / VT - 15 | ne | |
FEMS2 | Feminist Seminar 2 | en | 3 | Volitelný | zá | P - 5 / P - 5 / S - 8 / S - 8 | ano | |
INFZD-L | Informační zdroje pro studenty VUT | cs | 1 | Volitelný | zá | CPP - 13 / CPP - 13 | ano | |
2KNM-L | Kánon umění nových médií. The best of new media art 2 | cs | 3 | Volitelný | zk | S - 26 / S - 26 | ano | |
KLAGRAF | Klasická grafika: technologie - historie - praxe | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 16 / P - 16 / C1 - 10 / C1 - 10 | ne | |
1MvA2 | Malba v architektuře 2 | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 8 / P - 8 / CPR - 18 / CPR - 18 | ano | |
HITECH2 | Malířský Hi-tech 2 | cs | 2 | Volitelný | zá | K - 6 / K - 6 / C1 - 20 / C1 - 20 | ano | |
1MWT-L | Modulární výuka (workshopy) 2 / Žák | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 20 / S - 20 | ano | |
MTGI | Mysl, tělo, gesto, idea: podoby československého umění od 60. do počátku 90. let | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
2USIM-II | New Media Art 2 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
KRIT2 | Praktický úvod do kritické teorie 2 | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 26 / S - 26 | ne | |
PROPR | Příroda po přírodě | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
2RMAD-S | Race, Modern Art and Design | en | 4 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
SODM | Sound Design and Mastering | en | 3 | Volitelný | zá | K - 13 / K - 13 / CPR - 13 / CPR - 13 | ano | |
STUP | Studia performance | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2SACA-L | Subversive Art, Collusive Art | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
TAIF2 | The Art of Interpreting Film 2 | en | 4 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 26 / S - 26 | ne | |
TPTCHP | Traditional printmaking techniques: context – history – practice | en | 3 | Volitelný | zá | P - 8 / P - 8 / CPR - 10 / CPR - 10 / EX - 8 / EX - 8 | ano | |
UA-L | Umění – architektura | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
2U2000-L | Umění po roce 2000 (seminář) | cs | 2 | Volitelný | zá | S - 13 / S - 13 | ne | |
2USP | Umění spolupráce | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 26 / P - 26 | ano | |
UMFP | Umění ve veřejném prostoru. Mecenáš, funkce, percepce | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 / P - 26 | ano | |
VAMM | Vizuální antropologie a její přesahy k současnému umění | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ne | |
VUBAII-L | Výtvarné umění v brněnské architektuře (1948–1989) 2 | cs | 3 | Volitelný | zk | P - 13 / P - 13 / S - 13 / S - 13 | ano | |
1PAM | Zvíře, rostlina, věc: rostliny a jiné přírodní entity v současném umění | cs | 3 | Volitelný | kol | P - 12 / P - 12 / ST - 9 / ST - 9 / EX - 8 / EX - 8 | ano |