Detail publikace
„Muzeum marnosti i života“: Queer sběratelství a jeho reprodukce v dobách státního socialismu
JACKSON, L.
Originální název
„Muzeum marnosti i života“: Queer sběratelství a jeho reprodukce v dobách státního socialismu
Anglický název
"The Museum of Vanity and Life": Queer Collecting and Its Reproduction in the Age of State Socialism
Typ
prezentace, poster
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
V závěru knihy Vévodkyně a kuchařka připodobňuje Ladislav Fuks snahu queer sběratelství k budování muzea marnosti a pomíjejícnosti, ale i života a svědectví doby. Sběratelství materiální kultury bylo pro neheterosexuální lidi, jako byli William Beckford, Jacques d'Adelswärd-Fersen, Edward Carpenter, Oscar Wilde, Radclyffe Hall, Gertrude Stein či u nás především Jiří Karásek ze Lvovic, nebyla jen kulturní produkce a reprezentace privilegované pozice, ale i předmětem vyjednávání vlastní nenormativní identity. Domácí prostor byl a je pro neheterosexuální lidi prostředím i médiem soukromé i veřejné aktivity, má jiný význam i funkce oproti heteronormativním strukturám. Význam domesticity se proměnil v dobách státního socialismu, stejně jako možnosti soukromého sběratelství, které ale strategií pro vyjednávání queer identit zůstalo nadále. Ve sbírce pražské Společnosti pro queer paměť, která je jediným queer muzeem a archivem, se nachází třicet rozhovorů s queer lidmi, kteří a které zažili státní socialismus, a další dokumenty a hmotné doklady queer životů z této doby. Příspěvek se pokusí ukázat, jakou roli hrálo sběratelství a jeho prostorová konstelace v soukromých prostorech v queer životech za státního socialismu, jaká byla jeho symbolika, možnosti čtení a funkce v queer každodennosti.
Anglický abstrakt
At the end of the book The Duchess and the Cook, Ladislav Fuks compares the efforts of queer collecting to building a museum of vanity and transience, but also of life and the testimony of the times. For non-heterosexual people, such as William Beckford, Jacques d'Adelswärd-Fersen, Edward Carpenter, Oscar Wilde, Radclyffe Hall, Gertrude Stein, and above all Jiří Karásek from Lvovice, collecting was not only a cultural production and representation of a privileged position, but also subject to negotiation of own non-normative identity. The domestic space was and is for non-heterosexual people the environment and medium of private and public activities, it has a different meaning and function compared to heteronormative structures. The meaning of domesticity changed in the times of state socialism, as did the possibilities of private collecting, which, however, remained a strategy for negotiating queer identities. In the collection of the Prague Society for Queer Memory, which is the only queer museum and archive, there are thirty interviews with queer people who experienced state socialism and other documents and tangible evidence of queer lives from this time. The paper will try to show what role collecting and its spatial constellation played in private spaces in queer lives under state socialism, what were its symbolism, reading possibilities and functions in queer everyday life.
Klíčová slova
queer; queer sběratelství; socialismus; Československo; dějiny
Klíčová slova v angličtině
queer; queer collecting; socialism; Czechoslovakia; history
Autoři
JACKSON, L.
Vydáno
16. 5. 2024
Nakladatel
Slovenská národná galeria; Seminář dějin umění, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Místo
Bratislava
URL
BibTex
@misc{BUT189391,
author="Ladislav {Jackson}",
title="„Muzeum marnosti i života“: Queer sběratelství a jeho reprodukce v dobách státního socialismu",
year="2024",
publisher="Slovenská národná galeria; Seminář dějin umění, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity",
address="Bratislava",
url="https://sng.sk/sk/sng-bratislava/podujatia/zberatelstvo-a-identita-vyznamy-a-interpretacie",
note="presentation, poster"
}
Odpovědnost: Ing. Marek Strakoš