Standard školitele/školitelky
Tato norma upravuje práva a povinnosti školitelů a školitelek na Fakultě výtvarných umění VUT (dále také „FaVU VUT“ nebo „fakulta“) v souladu se směrnicí rektora VUT č. 7/2024. Ustanovení normy stanovují kritéria pro schvalování školitelů a školitelek a hodnocení jejich činnosti a informují doktorandy a doktorandky o tom, jaké povinnosti mají školitelé a školitelky ve vztahu k jejich studiu. Povinnosti doktorandů a doktorandek stanovené Studijním a zkušebním řádem VUT nejsou touto normou dotčeny.
Předpoklady pro výkon funkce školitele/školitelky
- Školitelem/školitelkou může být profesor/ka nebo docent/ka. Ve výjimečném případě může být po schválení uměleckou radou fakulty pro jedno konkrétní téma doktorského studia jmenován/a školitelem/školitelkou významný/á odborník/odbornice s vědeckou hodností.
- Školitel/ka je osobnost s vlastním výzkumným (resp. umělecko-výzkumným) tématem. Témata doktorského studia, která školitel/ka navrhuje, jsou v souladu se zaměřením školicího pracoviště, na kterém školitel/ka působí.
- Školitel/ka v posledních pěti letech vykonává aktivní vědeckou-výzkumnou a/nebo umělecko-výzkumnou činnost (dále také „tvůrčí činnost“) a veřejně prezentuje její výsledky.
- Školitel/ka má aktivní mezinárodní spolupráci v oblasti své tvůrčí činnosti.
- Školitel/ka je zpravidla zapojen/a do projektů tvůrčí činnosti a/nebo má zkušenosti s řešením výzkumných projektů.
- Školitel/ka má dostatečnou časovou kapacitu, aby se mohl/a plnohodnotně věnovat odbornému vedení doktoranda/doktorandky a poskytovat mu/jí pravidelné osobní konzultace.
- Maximální počet doktorandů/doktorandek vedených jedním školitelem/jednou školitelkou je stanoven Studijním a zkušebním řádem VUT (u habilitovaných pracovníků/pracovnic max. 7, na FaVU VUT je doporučeno vést max. 5 disertačních projektů; u nehabilitovaných pracovníků/pracovnic max. 1). Zvýšení tohoto počtu může povolit děkan/ka na návrh oborové rady, a to zejména s přihlédnutím k výsledkům studujících. V souladu s doporučením Rady pro vnitřní hodnocení VUT, nehabilitovaný/á školitel/ka s vědeckou hodností má možnost vypsat max. 1 téma studia pro následující akademický rok na základě žádosti schválené uměleckou radou fakulty.
- Školitel/ka dodržuje zásady etiky výzkumné práce.
- Školitel/ka není ve střetu zájmů s doktorandem/doktorandkou (příbuzenský nebo partnerský vztah, pracovněprávní vztah mimo školicí pracoviště apod.).
Práva školitele/školitelky
- Školitel/ka je členem/členkou komise pro přijímací zkoušky uchazečů/uchazeček na jím/ní navržené téma disertační práce.
- Školitel/ka může předsedovi/předsedkyni oborové rady navrhnout jmenování „školitele specialisty“ a/nebo „konzultanta/konzultantky“.
- Činnost školitele/školitelky je součástí jeho/jejího úvazku akademického pracovníka/pracovnice a je zahrnuta do hodnocení akademických pracovníků/pracovnic.
- Další práva školitele/školitelky stanovená Studijním a zkušebním řádem VUT nejsou touto normou dotčena.
Povinnosti školitele/školitelky
Školitel/ka plní ve vztahu ke svým doktorandům/doktorandkám zejména tyto povinnosti:
- Garantuje odborný rozvoj doktoranda/doktorandky.
- Společně s doktorandem/doktorandkou sestavuje jeho/její individuální studijní plán.
- Průběžně kontroluje plnění individuálního studijního plánu doktoranda/doktorandky a včas reaguje na zjištěné nedostatky.
- Metodicky vede disertační práci doktoranda/doktorandky.
- Poskytuje doktorandovi/doktorandce pravidelné osobní konzultace minimálně dvakrát měsíčně.
- Dozoruje další vzdělávání doktoranda/doktorandky.
- Pomáhá doktorandovi/doktorandce navazovat odborné kontakty a podporuje jeho/její začlenění do odborné komunity.
- Pomáhá doktorandovi/doktorandce v zajištění odborných praxí a stáží v zahraničí.
- Učí doktoranda/doktorandku prezentovat jeho/její výsledky tvůrčí činnosti.
- Je doktorandovi/doktorandce nápomocen/nápomocna při zveřejňování výsledků tvůrčí činnosti.
- Může být spoluautorem/spoluautorkou výsledků tvůrčích činností doktoranda/doktorandky, a to přiměřeně ke svému autorskému podílu.
- Seznamuje doktoranda/doktorandku se zásadami etiky výzkumné práce a dohlíží na její dodržování.
- Předává doktorandovi/doktorandce informace o možnostech budoucího uplatnění po skončení doktorského studia a podporuje ho/ji v rozvoji k tomu potřebných kompetencí.
- Seznamuje doktoranda/doktorandku se zásadami psaní výzkumných projektů a získávání zdrojů financování výzkumu.
- Dle svých možností zapojuje doktoranda/doktorandku do projektů tvůrčí činnosti.
- Účastní se případného průběžného vzdělávání školitelů/školitelek organizovaného fakultou a/nebo VUT.
- Účastní se průběžného ročního hodnocení svých doktorandů/doktorandek. V případě osobních problémů doktoranda/doktorandky (zdravotní problémy, péče o osobu blízkou apod.), které narušují práci na disertačním projektu, je ve spolupráci s koordinátorem/koordinátorkou doktorského studia a garantem/garantkou studijního programu nápomocen/nápomocna při hledání možných řešení.
Další povinnosti školitele/školitelky stanovené Studijním a zkušebním řádem VUT nejsou touto normou dotčeny.
Závěrečná ustanovení
- V případě prokázaného neplnění povinností může být školitel/ka odvolán/a. Odvolání školitele/školitelky provádí děkan/ka po projednání s předsedou/předsedkyní oborové rady a s vedoucí/m příslušného školicího pracoviště.
- Předseda/předsedkyně oborové rady po projednání s vedoucí/m školicího pracoviště navrhne děkanovi/děkance jmenování nového školitele/nové školitelky.
- Tato norma se přiměřeně vztahuje i na činnost „školitele specialisty“.
Odpovědnost: doc. MgA. Filip Cenek