Mgr.
Jakub Bulvas Stejskal
Ph.D.
FaVU, KTDU – odborný asistent
Jakub.Bulvas.Stejskal@vut.cz
Životopis
Vzdělání a akademická kvalifikace
2007 – 2014 doktorské studium (název práce: Druhá příroda. Příspěvek k sociální filozofii umění)
Katedra estetiky, FF UK
Školitel: Prof. Vlastimil Zuska
2009 – 2010 doktorandská stáž (dva semestry)
Department of German, Royal Holloway, University of London, Velká Británie
Školitel: Prof. Andrew Bowie
2007 – 2008 doktorandská stáž (dva semestry)
Department of Philosophy, University of Glasgow, Velká Británie
Školitel: Dr. Gary Kemp
2002 – 2007 magisterské studium
Katedra estetiky, FF UK
Přehled zaměstnání
2024 – ... odborný asistent, Katedra teorií a dějin umění, FaVU VUT
2021 – 2024 vedoucí výzkumné skupiny, Seminář dějin umění, FF MU, Brno
2020 – 2021 stipendista nadace NOMIS, eikones – Center for the Theory and History of the Image, Universität Basel, Švýcarsko, https://eikones.philhist.unibas.ch/de/nomis/past-fellows/jakub-stejskal/
2017 – 2020 vědecký pracovník, Institut für Philosophie, Freie Universität Berlin, Německo (grant DFG "Eigene Stelle")
2017 odborný asistent (letní semestr), Katedra estetiky, FF UK, Praha
2015 – 2017 Postdoktorandský pracovník (Postdoc International Fellow, DFG/MSCA COFUND), Dahlem Humanities Center, Freie Universität Berlin, Germany https://www.fu-berlin.de/en/sites/dhc/nachwuchs/Fellows/Jakub-Stejskal/index.html
2011 – 2015 vědecký pracovník, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, Praha (částečný úvazek)
2011 – 2015 asistent a odborný asistent, Katedra estetiky, FF UK, Praha (částečný úvazek)
Vědeckovýzkumná činnost
Pracuji na tématech propojujících filozofickou estetiku, dějiny umění, archeologii a antropologii umění. Většinu mých publikovaných výstupů lze příhodně klasifikovat jako kritickou analýzu předpokladů a závazků vyplývajících z antropologického, archeologického nebo kunsthistorického popisu či interpretace časově nebo kulturně vzdálených artefaktů. V poslední době vztahuji tuto analýzu na předpoklady používání virtuálních modelů v muzeích a také rozpracovávám novou teorii monumentality.
- podrobnější informace a aktualizovaný přehled publikací viz: jakubstejskal.eu
- „Monumental Origins of Art History. Lessons from Mesopotamia“, History of Humanities 9 (2024): 377–99. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/731824
- „Remote Art and Aesthetics. An Introduction“, British Journal of Aesthetics 64 (2024): 267–78 (spolu s Ancutou Mortu a Markem Windsorem). https://doi.org/10.1093/aesthj/ayae015
- spolueditor speciálního čísla British Journal of Aesthetics 64, č. 3 (2024), „Remote Art. Engaging with Art from Distant Times and Cultures“, (spolu s Ancutou Mortu a Markem Windsorem).
- Metakunsthistorie. Pojmy a dojmy uměleckohistorické představivosti, Praha: Display 2023.
- Objects of Authority. A Postformalist Aesthetics, New York: Routledge 2023. https://www.routledge.com/Objects-of-Authority-A-Postformalist-Aesthetics/Stejskal/p/book/9781032072098
- „Aesthetic Archaeology“, Critical Inquiry 48 (2021): 144–66. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/715981
- „Visual Style Hermeneutics. From Style to Context“, World Art 11 (2021): 201–27. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21500894.2021.1899984
- „On the Historical Reconstruction of Aesthetic Attention. A Comment on Bence Nanay’s Aesthetics as Philosophy of Perception“, Studi di Estetica 47 (2019): 233–39. http://mimesisedizioni.it/journals/index.php/studi-di-estetica/article/view/775/122
- „Substitution by Image. The Very Idea“, Journal of Aesthetics and Art Criticism 77 (2019): 55–66, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jaac.12611
- „The Substitution Principle Revisited“, Source: Notes in the History of Art 37 (2018): 150–57. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/698425
- „Co v(id)í historička umění? Monochromie a podmínky vizuální pozornosti“, v: Johana Lomová a Jindřich Vybíral, edd., Umění a revoluce. MB LX, Praha: UMPRUM 2018, s. 48–62.
- „A Post-culturalist Aesthetics? A Commentary on Davis’s ‚Visuality and Vision‘“, Estetika 54 (2017): 267–76. https://philpapers.org/archive/STEAPA-20.pdf
- „Art’s Visual Efficacy. The Case of Anthony Forge’s Abelam Corpus“, RES: Anthropology and Aesthetics 67/68 (2016/17): 78–93. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/692599
- „Art and Bewilderment“, British Journal of Aesthetics 56 (2016): 131–47. https://academic.oup.com/bjaesthetics/article/56/2/131/2195143
- „Art-Matrix Theory and Cognitive Distance. Farago, Preziosi, and Gell on Art and Enchantment“, Journal of Art Historiography, no. 13, 2015, https://arthistoriography.files.wordpress.com/2015/11/stejskal.pdf
- „Umění, estetika, ideologie“, v: Pavel Zahrádka, ed., Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2011, s. 279–300.