Detail předmětu
Oborový ateliér IV - Kresba a grafika - letní
FaVU-B4GR-LAk. rok: 2019/2020
Oborový ateliér v čtvrtém ročníku podněcuje studenty dál k rozšiřování praktických dovedností a ke kritické formulaci adekvátní teoretické reflexe v současní kresbě a grafice. Student neustále pracuje s tradičníma médiama, ze kterých čerpá, rozvíjí je a přeskupuje do nových médií, intenzivněji ale zohledňuje aktuální tendence v umění a vizuální kultuře, kteřé je schopen přetavit do užeji specifikovaného postoje. Letní semestr podněcuje studenty k veřejným prezentacím. Studenti konzultují s přizvaným odborníkem a rozvíjí koncept bakalářské práce. Vyvrcholením práce je realizace a finalizace bakalářského projektu jako výsledku dlouhodobého uměleckého výzkumu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá následně formou pravidelných skupinových konzultací vedoucího a asistenta atelieru se studenty nad schválenýma semestrálními úkoly. V průběhu semestru jsou paralelně zadávány dílčí úkoly individualizované pro jednotlivé studenty nebo ročník.
Pravidelné prezentace rozpracovaných semestrálních prací před externími profesionály.
Součástí výuky jsou technologické workshopy na semestrální (ročníkové) téma.
Práce na projektech, návštěvy výstav a komentovaných prohlídek, plénery.
Pedagogové podněcují studenty k aktivní diskuzi a prezentaci svých pracovních výsledku. A to jak na poli školy tak i v uměleckém galerijním provozu.
Ateliérová práce, prezentace, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury
Způsob a kritéria hodnocení
-absolvování a aktivní účast na všech povinných pravidelných společných konzultacích semestrálních prací v ateliéru (1 krát za týden)
-aktivní účast a prezentace ateliérové práce na pravidelných ateliérových kritikách (2 krát za semestr)
- schopnost reflexe/ zohlednění doporučení plynoucích z konzultací a kritík při další práci na semestrálním projektu
-plnění zadaných úkolů
-účast na ateliérových workshopech a společných ateliérových projektech
-účast na plenéru
- prokázatelný aktivní zájem o současné umění
Účast se stvrzuje podpisem na prezenční listině. Povolená je 1 neomluvená absence / semestr. - udelení zápočtu
Ateliérovou zkoušku hodnotí komise.
Osnovy výuky
Harmonogram:
1. Vymezení tématu uměleckého výzkumu nebo autorského projektu (alterace v podobě možného ateliérového zadání).
2. Rozvoj zvolené problematiky, umělecký výzkum, experimentování, ověřování, variování.
3. Prezentace a obhajoba na ateliérových kritikách.
4. Účast na všech společných akcích – jmenovitě plenéru, ateliérových workshopech, exkurzích a akcích dle programu celého ateliéru.
5. Instalace, prezentace a obhajoba semestrální práce.
6. Účast ve veřejené prezentaci v rámci dne otevřených dveří.
Učební cíle
Cílem předmětu je autonomní realizace autorského programu studenta do samostatně obhájitelné práce většího rozsahu. Svoje cíle student dosahuje samosatnou ateliérovou prací podpořenou schopností interpretace a krtického myšlení v rámci témat současného oborového diskurzu. Pokročilé způsoby koncepce a přístupy k realizaci student ověřuje v obhajobě větší samostatně ucelené práce.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Prokazatelná kontinuelní práce ve školním ateliéru.
Prezenční listina. Povolená 1 absence na ateliérových konzultáciách.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná prerekvizita
Oborový ateliér IV - Grafika - zimní
Základní literatura
Gilles Deleuze, Félix Guattari, Tisíc plošin (CS)
Michal Šedík, Filozofia umenia / Analytická tradícia (CS)
Peter Bůrger, Teorie avantgardy / Stárnutí moderny / Stati o výtvarném umění (CS)
Tomáš Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií (CS)
Doporučená literatura
Brian O´Doherty, Uvnitř bile krychle
Časopis X (SK)
Emma Dexter, Vitamin D: New Perspectives in Drawing (EN)
Vladimír Kokolia, Slovník Grafiky 2, 2008
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova