Detail předmětu
Umění po roce 2000
FaVU-2U2000-ZAk. rok: 2019/2020
Výuka je tomto předmětu rozdělena rovnoměrně mezi přednášky zaměřené na aktuální témata v současném umění (významné tendence, které se objevily po roce 2000, osobnosti a události a aktuální vývoj v oblasti institucionálního provozu umění) a semináře postavené na studentských referátech věnovaných vybraným umělcům, jejichž tvorba se tematicky dotýká daných okruhů přednášek.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. „Archivní impuls“ a „historiografický obrat“. Tendence začínající na přelomu tisíciletí, charakteristická postupným posunem od obecného zájmu o téma archivu ke specifickým otázkám historie modernity, k zájmu o ideje a formální postupy avantgardního umění.
N(o)stalgie: umění ze zemí bývalého Východního bloku, které tvoří kulturně specifickou variantu obecnější historiografické tendence v současném umění.
3. Všechno je instalace? Instalace jako estetická kategorie a její subžánry (různé režimy a trendy v oblasti instalace po roce 2000). Teatralita 2.0.
4. Po nových médiích. Od net.artu k post-internetu (a dál?).
5. Návrat objektu – objektově orientovaná ontologie a současné umění; souvislosti mezi současnou filosofií a uměleckou tvorbou; umění a antropocén.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Paul O’NEILL & Mick WILSON (Eds.), Curating and the Educational Turn. London: Open Editions a De Appel Arts Centre, 2010. (EN)
Miwon KWON, One Place After Another. Site-Specific Art and Locational Identity, Cambridge, MA – Londýn: MIT Press 2002 (EN)
Ondřej HORÁK (ed.), Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010. (CS)
Boris GROYS, Going Public. New York – Berlin: Sternberg Press, 2010. (EN)
Nicolas BOURRIAUD, Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004. (CS)
Elena FILIPOVIC – Marieke VAN HAL – Solveig ØVSTEBO (eds.), The Biennial Reader, Hatje Cantz, 2010. (EN)
Claire BISHOP, Installation Art, London: Tate Publishing, 2011. (EN)
Zbyněk BALADRÁN – Vít HAVRÁNEK – Věra KREJČOVÁ (eds.), Atlas transformace. Praha: Tranzit, 2009. (CS)
Václav JANOŠČÍK (ed.), Objekt. Praha: Galerie Kvalitář, 2015. (CS)
Jan ZÁLEŠÁK, Minulá budoucnost. Brno – Praha: FaVU VUT v Brně – tranzit, 2013. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný