Detail předmětu
Metodika vědecké práce a metody kvalitativního výzkumu
FaVU-3MEVPAk. rok: 2022/2023
Hlavní náplní kurzu jsou přednášky z obecné metodologie vědy (se zaměřením na metody kvalitativního výzkumu), doplněné o rozbory konkrétních příkladů užití konkrétních výzkumných metod.
Jazyk výuky
čeština
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti si osvojí znalosti o metodologii vědy a metodice vědecké práce. Jsou schopni kriticky zhodnotit přednosti a nevýhody konkrétních výzkumných metod ve vztahu k vlastnímu vědeckému zaměření.
Prerekvizity
Nejsou.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Semestr je založen na kombinaci přednášek a (společných) konzultací, které následují bezprostředně po přednáškách a v nichž se artikulují vazby mezi obecnými informacemi z oblasti metodiky vědecké práce a konkrétními zaměřeními jednotlivých disertačních prací.
Způsob a kritéria hodnocení
Kurz je ukončen zápočtem uděleným na základě odevzdaného plánu vědecké přípravy. Ten má podobu základní zamýšlené struktury disertační práce, v níž jsou jednotlivé kapitoly doplněny o předběžný popis toho, jakým způsobem bude z hlediska metidky vědecké práce a volby konkrétních výzkumných metod postupováno.
Osnovy výuky
1) Organizace vědy v ČR na univerzitách a v AV
2) Povaha a obsahová skladba vědecké práce a její formální náležitosti; metodika hodnocení výzkumu
3) Metodologie výzkumu, přehled metod kvalitativního výzkumu, u nichž lze předpokládat využití v disertačních pracích řešených na FAVU VUT
4) Shromažďování podkladů, jejich vyhodnocování a interpretace
5) Zdroje a způsoby práce s nimi, režimi práce v knihovnách a archivech, EIZ: Digitální knihovna VUT, EBSCO ad., publikování přes Open Acces
6) Etika vědecké práce
2) Povaha a obsahová skladba vědecké práce a její formální náležitosti; metodika hodnocení výzkumu
3) Metodologie výzkumu, přehled metod kvalitativního výzkumu, u nichž lze předpokládat využití v disertačních pracích řešených na FAVU VUT
4) Shromažďování podkladů, jejich vyhodnocování a interpretace
5) Zdroje a způsoby práce s nimi, režimi práce v knihovnách a archivech, EIZ: Digitální knihovna VUT, EBSCO ad., publikování přes Open Acces
6) Etika vědecké práce
Učební cíle
Cílem kurzu je proto předat studentům základní bázi znalostí z oblasti metodologie vědy, která jim bude sloužit jako opora pro správnou volbu konkrétních metod výzkumu (především z oblasti humanitních věd a částečně z oblasti uměleckého výzkumu, jemuž je ovšem věnován samostatný kurz) a správného nastavení metodiky vlastní vědecké práce.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Povinná účast na přednáškách i (společných) konzultacích. Tolerovány jsou 2 absence v semestru.
Základní literatura
Anselm STRAUSS – Juliet CORBINOVÁ, Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. (CS)
David SILVERMAN, Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. (CS)
František OCHRANA, Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum, 2008. (CS)
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs. On the New Doctoral Degree in Studio Art. New Academia Publishing, 2009. (CS)
Jan HENDL, Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. (CS)
Jiří REICHEL, Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. (CS)
Kathy CHARMAZ, Constructing Grounded Theory: a practical guide through qualitative analysis. Los Angeles: Sage, 2006. (CS)
Konrád Paul LIESMANN, Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2009. (CS)
Lynn RICHARDS, Handling a qualitative data: a practical guide. London: Sage, 2005. (CS)
Miloslav SYNEK – Helena SEDLÁČKOVÁ – Hana VÁVROVÁ, Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce (2. vydání), Praha: Oeconomia, 2007. (CS)
Miroslav DISMAN, Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum, 2011. (CS)
Peter GAVORA, Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava: Regent, 2006. (CS)
Umberto ECO, Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum, 2004. (CS)
Uwe FLICK, An Introduction to Qualitative Research. London: Sage, 2006. (CS)
Wolfgang ISER, Jak se dělá teorie. Praha: Univerzita Karlova: Karolinum, 2009. (CS)
David SILVERMAN, Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. (CS)
František OCHRANA, Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum, 2008. (CS)
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs. On the New Doctoral Degree in Studio Art. New Academia Publishing, 2009. (CS)
Jan HENDL, Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. (CS)
Jiří REICHEL, Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. (CS)
Kathy CHARMAZ, Constructing Grounded Theory: a practical guide through qualitative analysis. Los Angeles: Sage, 2006. (CS)
Konrád Paul LIESMANN, Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2009. (CS)
Lynn RICHARDS, Handling a qualitative data: a practical guide. London: Sage, 2005. (CS)
Miloslav SYNEK – Helena SEDLÁČKOVÁ – Hana VÁVROVÁ, Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce (2. vydání), Praha: Oeconomia, 2007. (CS)
Miroslav DISMAN, Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum, 2011. (CS)
Peter GAVORA, Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava: Regent, 2006. (CS)
Umberto ECO, Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum, 2004. (CS)
Uwe FLICK, An Introduction to Qualitative Research. London: Sage, 2006. (CS)
Wolfgang ISER, Jak se dělá teorie. Praha: Univerzita Karlova: Karolinum, 2009. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech