Detail předmětu

Oborový ateliér I - Intermédia - letní

FaVU-B1IN-LAk. rok: 2023/2024

Předmět se soustředí na individuální tvorbu studentů/studentek a na hledání kontextů vybraných témat v rámci umění i stavu současného světa. Ve společném čase mapujeme možnosti umělecké praxe, funkci umělkyně/umělce ve společnosti i sociální status umění, a to pomocí diskuzí i skrze vlastní uměleckou tvorbu. Studenti si osvojují základy intermediálního přístupu k tvorbě a rozvíjí vlastní konceptuální a kritické myšlení. Vyžadováno je jasné zdůvodnění formálních východisek i samotná volba témat studentských projektů. Prohlubuje se schopnost studentů verbálně a věcně komentovat svou tvorbu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Studenti navazují na náměty započaté v prvním semestru. Reflektují současné kulturní dění, orientují se v dějinách umění. Jsou připraveni účastnit se společných aktivit a samostatně pracovat na vlastních projektech, které připravují ke konzultacím.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

K udělení zápočtu je nutné pracovat na vlastním semestrálním projektu, který je průběžně konzultován (individuálně i skupinově) v průběhu semestru. Vývoj práce je dokumentován pomocí rozpracovaností, skic či rešerší. Povinný počet průběžných konzultací: 4. Povinná je 80% účast na ateliérových schůzkách.  


Odevzdání ateliérových prací, účast na ateliérových schůzkách a aktivitách, komunikace s vedoucími ateliéru. 

Učební cíle

Osvojení si průběžné samostatné práce na vlastním projektu v prostředí ateliéru. Získání schopnosti vhodně zvolit médium v rámci intermediální tvorby. Kritická reflexe vlastní tvorby a schopnost verbalizovat vlastní koncepty. Orientace v současných tématech v kontextu současného umění i mimouměleckých oborů.


V letním semestru prvního ročníku bakalářského stupně pokračují v rozvoji témat vlastní umělecké tvorby. Prohlubují schopnosti verbalizovat vlastní myšlenky a nápady v individuálních i kolektivních diskuzích. Získávají zkušenosti z instalace finálního projektu v galerijním prostředí ateliéru a aktualizují vlastní umělecké portfolio. 

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

KANDINSKIJ, Vasilij. O duchovnosti v umění, Triáda 1998
MARTIN, Agnes. Nezkalená mysl. Praha: Arbor vitae, 2000

Doporučená literatura

BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Studenti/ky přichází s vlastními náměty pro semestrální práci a v průběhu semestru konzultují její vývoj s ostatními studenty/kami, vedoucími ateliéru i externisty

2. Společná práce/diskuze nad zvoleným semestrálním tématem (téma je zvoleno skupinově na začátku semestru)

3. Závěrečná zkouška – obhajoba klauzurní práce 

Samostatnou práci v ateliéru doplňují přednášky, návštěvy výstav a další kolektivní aktivity rozvíjející skupinové semestrální téma. Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících s řešenými tématy.



Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.