Detail předmětu
Kurátorství v praxi
FaVU-2KvPAk. rok: 2023/2024
Seminář Kurátorství v praxi koncepčně navazuje na kurz Kurátorství v pohyblivém poli. Zaměřuje se na získávání praktických znalostí a dovedností z kurátorské praxe. Provádí studentstvo jednotlivými fázemi kurátorské práce – od nalezení a formulace konceptu, přes výběr a oslovení umělců*kyň či jiných spolupracovníků*ic, návštěvy ateliérů s umělci*kyněmi, výběr adekvátního výstupu pro veřejnost, až po formulaci návrhu rozpočtu, vyplnění grantových formulářů a produkčních rámců pro finální podobu. Největší důraz bude kladen na rozvoj koncepčního kurátorského myšlení.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je aktivní účast na výuce a plnění úkolů. Povoleny jsou 3 neomluvené absence. Zameškanou výuku je možné nahradit vypracováním domácího úkolu.
Učební cíle
Po absolvování kurzu studentstvo získá hlubší porozumění možnostem kurátorské práce, bude schopno formulovat ucelený kurátorský návrh a budou mít praktické povědomí o povaze a cyklech kurátorské práce.
Prerekvizity a korekvizity
- doporučená korekvizita
Kurátorství v pohyblivém terénu
Základní literatura
Terry SMITH, Thinking Contemporary Curating. New York: Indipendent Curators International 2012. (EN)
Vít HAVRÁNEK, Zbyněk BALADRÁN (eds.): Atlas transformace. Praha: JRP Ringier, tranzit. 2010. (CS)
Doporučená literatura
Beatrice von BISMARCK: The Curatorial Condition. Berlin: Sternberg Press, 2022. (EN)
Bonaventure Soh Bejeng NDIKUNG: Pidginization as Curatorial Method: Messing with Languages and Praxes of Curating. Berlin: Sternberg Press, 2022. (EN)
Brian O´DOHERTY: Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space. Berkeley: University of California Press. 1999. (EN)
Claire BISHOP and Dan PERJOVSCHI: Radical Museology: Or, What's 'Contemporary' in Museums of Contemporary Art? London: Koenig, 2014. (EN)
David BALZER: Curationism: How Curating Took Over the Art World and Everything Else. Pluto Press: London. 2014. (EN)
Dieter LESAGE: Art, Research and Politics: Essays in Curatorial Criticism (1999-2014) (EN)
Elke KRASNY, Sophie LINGG, Lena FRITSCH, Birgit BOSOLD, Vera HOFMANN (eds.), Radicalizing Care Feminist and Queer Activismin Curating, Berlin: Sternberg Press, 2022. (EN)
Hans Ulrich OBRIST: A Brief History of Curating. JRP Editions. 2008. (EN)
Irit ROGOFF – Beatrice VON BISMARCK, “Curating/Curatorial”, in: Beatrice VON BISMARCK – Jörn SCHAFAFF – Thomas WESKI, Cultures of the Curatorial, London: Sternberg Press 2012, s. 21–40. (EN)
Jana ŠEVČÍKOVÁ– Jiří ŠEVČÍK: Texty. Praha: tranzit. 2010. (CS)
Joasia KRYSA, „Exhibitionary Practices at the Intersection of Academic Research and Public Display“, in: Jan KAILA – Anita SEPPÄ – Hendrik P. SLAGER (eds.), The Futures of Artistic Research: at the Intersection of Utopia, Academia and Power, Helsinky: Academy of Fine Arts – Uniarts Helsinki 2017, s. 63–70. (EN)
Kate FOWLE, „Who Cares? Understanding the Role of the Curator Today“, in: Steven RAND – Heather KOURIS (eds.), Cautionary Tales. Critical Curating,[s.l.]: apexart 2010, s. 26–35. 70 (EN)
Kathy DAVIS, „Intersectionality As Critical Methodology“, in: Nina LYKKE (ed.), Writing Academic Texts Differently. Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing, New York: Routledge 2014. (EN)
Linda NOCHLIN: „Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?“ In: Martina PACHMANOVÁ: Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. 1. vyd., One Woman Press Praha, 2001. (CS)
Maria HLAVAJOVA and Simon SHEIKH. Former West: Art and the Contemporary After 1989. Utrecht and Cambridge: basis vor actuele kunst and MIT Press. 2016. (EN)
Paul O’NEILL – Mick WILSON (eds.), Curating Research, London – Amsterdam: Open Editions 2015. (EN)
Paul O’NEILL, The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), Cambridge: The MIT Press 2012. 72 (EN)
Petra HANÁKOVÁ: Ženy – Inštitúcie? K dejinám umeleckej prevádzky deväťdesiatych rokov. Bratislava: VŠVU, Slovart. 2010. (SK)
Terry SMITH: Curating the Complex & The Open Strike. Berlin: Sternberg Press, 2021. (EN)
WILL Bradley and Charles ESCHE. Art and Social Change: A Critical Reader. London: Tate Publishing. (EN)
Zdenka BADOVINAC: Unannounced Voices: Curatorial Practice and Changing Institutions, Berlin: Sternberg Press, 2022. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný - Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Co je to kurátorská koncepce a jak ji formulovat? Jaké různé kurátorské přístupy můžeme zvolit, co nám poskytují a co ne? Jak přesvědčivě propojit koncepci projektu s jeho výstupy?
2. Jaké výstupy máme k dispozici (výstava, workshop, intervence, publikace, spekulativní formáty atd.) a kde je můžeme realizovat (galerie, veřejný prostor, digitální prostor atd.)? Co nám nabízejí a jaké jsou jejich limity? Jak kurátorsky přemýšlíme prostřednictvím zvoleného výstupu/média?
3. Návštěvy ateliérů, prohlídky portfolií... Jaké nástroje má kurátor* k dispozici při vyhledávání a oslovování umělců*kyň nebo jiných spolupracovníků? Jaké jsou možné typy spolupráce mezi kurátorem* a umělcem*kyní nebo jinými uměleckými profesionály*?
4. Jak správně sestavit rozpočet? Jak napsat žádost o grant a kde hledat finanční prostředky pro svůj kurátorský projekt?
5. Realizační fáze projektu: na co je třeba myslet při tvorbě finální podoby? Jak dát o svém projektu vědět tak, aby oslovil cílové skupiny?