Detail předmětu

PhD Lab 1 (psaní a publikování)

FaVU-3LAB1Ak. rok: 2024/2025

Kurz poskytuje studujícím podporu při psaní a publikování textových výstupů jejich výzkumu, jako jsou studie pro odborná periodika, konferenční příspěvky nebo kapitoly v monografiích. Konkrétní obsah kurzu se odvíjí od reálných výzev, na něž mohou studující narážet v různých fázích procesu – od prvotní vize a osnovy přes dílčí rozpracovanost textu až k jeho finálním úpravám před odesláním do recenzního řízení a závěrečné editaci v návaznosti na recenzní posudky nebo požadavky redakcí. Komentáře vyučujících i moderovaná diskuze se zaměřují na různé aspekty procesu tvorby akademického textového výstupu podle aktuálních potřeb studujících: stanovení tématu, volba metodologie, vymezení pojmů, výstavba argumentace, struktura výkladu, styl, práce s prameny a citování, komunikace s redakcemi apod. Kurz probíhá formou společných i individuálních konzultací.

Jazyk výuky

čeština

Garant předmětu

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Výuka probíhá v učebnách FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Zápočet je udělen na základě docházky, aktivní účasti na seminářích, předložení textového výstupu k připomínkování a zohlednění zpětné vazby při přepracovávání textu v průběhu semestru. Metodou výuky je seminář a individuální konzultace textu.

Učební cíle

Cílem kurzu je zvýšení odborných kompetencí studujících doktorského stupně v oblasti vzdělávání Umění v psaní a publikování akademických textů.

Základní literatura

VVP AVU, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Pro autorstvo, https://vvp.avu.cz/o-sesitu/pro-autorstvo/
Nová citační norma ČSN ISO 690: 2011, https://citace.zcu.cz/
Jadwiga ŠANDEROVÁ, Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky, Praha: SLON 2005.
Umberto ECO, Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia, 1997.
Stephen BAILEY, Academic writing: a handbook for international students, London – New York: Routledge 2015.

Doporučení literatura

Milena BARTLOVÁ – Zdeněk BEZECNÝ (eds.), Umělecký výzkum na UMPRUM, Praha: UMPRUM 2020.
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize. Praha: AMU 2014.
Ondřej BUDDEUS – Magdalena STANOVÁ, Zpráva o uměleckém výzkumu pro AVU (2020). Praha: AVU 2020, https://be.avu.cz/app/uploads/2021/11/zprava_o_umeleckem_vyzkumu_avu_20204.pdf
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs: On the New Doctoral Degree in Studio Art, Washington, DC: New Academia Publishing2009.
Donna HARAWAY, „Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective“, Feminist Studies, č. 14(3), 1988, s. 575–599.
INSTITUT ÚZKOSTI, Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích, 2021, http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz
Daniela JOBERTOVÁ – Alice KOUBOVÁ (eds.), Artistic Research: Is There Some Method? Praha: AMU 2017.
Nina LYKKE, Writing Academic Texts Differently: Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing, New York: Routledge 2014.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUD_P_CZ doktorský 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program VUD_P_EN doktorský 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor