Detail předmětu
Rozvoj pedagogických kompetencí
FaVU-3PEDKAk. rok: 2024/2025
Kurz Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace) podporuje interdisciplinaritu na úrovni přemýšlení o kreativních a pedagogických kompetencích a zkoumá přístup ke kreativně pedagogické práci, který skrze zakotvení ve smyslových aktivitách umožňuje komunikaci o náročných či kontroverzních tématech současnosti napříč názorovými rozdílnostmi a rozvíjí tak systémové a kritické myšlení. V roli účastníků kurzu si lze prožít, jak lze budovat bezpečný prostor ve skupinách a neuzavírat se před složitými tématy, která se v kolektivech přirozeně objevují.
Design cyklu workshopů Školy imaginace nabízí kontinuální proces kreativního učení v uzavřených skupinách. Tento pedagogický formát umožňuje a usnadňuje průběžné osvojování si a prohlubování kreativně-pedagogických kompetencí potřebných a přínosných ve vlastní práci účastnictva v roli lektorů a kreativních pedagogů. Workshopy jsou vedeny externími pedagožkami MgA. Barborou Kleinhamplovou a Mgr. Terezou Čajkovou ve spolupráci s Futuropolis/NaZemi.
V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
V předmětu jsou uplatněny následující metody vyučování: prožitková forma práce s tématy; smyslově orientované vzdělávání; participativní interaktivní workshopy zapojující metody individuální a kolektivní reflexe; společná diskuze; analýza sdílených materiálů.
V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024.
Učební cíle
Absolvováním kurzu studující posílí následující schopnosti a kompetence: rozvoj kompetencí potřebných k práci se skupinou; rozvoj imaginace a posílení kapacity zapojovat širokou škálu kreativních prožitkových metod do profesních a výukových aktivit, rozvoj myšlení zaměřeného na budoucnost a kritická analýza tzv. epochálních témat (aktuální klíčová témata), rozvoj práce se smysly a emocemi jako nezbytné součásti vzdělávacího procesu.
Základní literatura
Butler, C. H. (2014). The abandonment of art: 1948–1988. New York : Museum of Modern Art.
Čajková, T. (2022) Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti. NaZemi.
Čajková, T. (2023). Smysly a vzdělávání. FUTUROPOLIS: Škola emancipace.
Harding, S. 2016. Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Green Books Ltd.
Rolnik, S. (2017) The Knowing-Body Compass in Curatorial Practices. Theater 1 February 2017; 47 (1): 116–136.
Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Weber, A. (2022). Cítí, tedy je. Jakub Hlaváček – MALVERN.
Zařazení předmětu ve studijních plánech