Detail předmětu
Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace)
FaVU-2PEDKAk. rok: 2024/2025
Kurz Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace) podporuje interdisciplinaritu na úrovni přemýšlení o kreativních a pedagogických kompetencích a zkoumá přístup ke kreativně pedagogické práci, který skrze zakotvení ve smyslových aktivitách umožňuje komunikaci o náročných či kontroverzních tématech současnosti napříč názorovými rozdílnostmi a rozvíjí tak systémové a kritické myšlení. V roli účastníků kurzu si lze prožít, jak lze budovat bezpečný prostor ve skupinách a neuzavírat se před složitými tématy, která se v kolektivech přirozeně objevují.
Design cyklu workshopů Školy imaginace nabízí kontinuální proces kreativního učení v uzavřených skupinách. Tento pedagogický formát umožňuje a usnadňuje průběžné osvojování si a prohlubování kreativně-pedagogických kompetencí potřebných a přínosných ve vlastní práci účastnictva v roli lektorů a kreativních pedagogů. Workshopy jsou vedeny externími pedagožkami MgA. Barborou Kleinhamplovou a Mgr. Terezou Čajkovou ve spolupráci s Futuropolis/NaZemi.
V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
V předmětu jsou uplatněny následující metody vyučování: prožitková forma práce s tématy; smyslově orientované vzdělávání; participativní interaktivní workshopy zapojující metody individuální a kolektivní reflexe; společná diskuze; analýza sdílených materiálů.
V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024.
Učební cíle
Absolvováním kurzu studující posílí následující schopnosti a kompetence: rozvoj kompetencí potřebných k práci se skupinou; rozvoj imaginace a posílení kapacity zapojovat širokou škálu kreativních prožitkových metod do profesních a výukových aktivit, rozvoj myšlení zaměřeného na budoucnost a kritická analýza tzv. epochálních témat (aktuální klíčová témata), rozvoj práce se smysly a emocemi jako nezbytné součásti vzdělávacího procesu.
Základní literatura
Butler, C. H. (2014). The abandonment of art: 1948–1988. New York : Museum of Modern Art.
Čajková, T. (2023). Smysly a vzdělávání. FUTUROPOLIS: Škola emancipace.
Čajková, T. (2022) Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti. NaZemi.
Harding, S. 2016. Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Green Books Ltd.
Rolnik, S. (2017) The Knowing-Body Compass in Curatorial Practices. Theater 1 February 2017; 47 (1): 116–136.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Weber, A. (2022). Cítí, tedy je. Jakub Hlaváček – MALVERN.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný - Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
Lekce 2: Narušování navyklého sebeobrazu a prohlubování sebereflexe / Pásmo narušování vybudovaných identit
Lekce 3: Systémová a kritická perspektiva očima kreativního vzdělávání
Lekce 4: Sociální bubliny / (echo chambers), bezpečí a křehkost
Lekce 5: Vize možných budoucností uměleckých institucí
Lekce 6: Tvorba a její vztah k vědomým a nevědomým procesům
Lekce 7: Zkoumání viditelných a neviditelných koloběhů v nás
Lekce 8: Napojení na různé formy prožívání ve vztahu k času a mimolidským formám bytí / Rozvolňování našeho vztahu k vnímání času