Bakalářské studium, informace pro uchazeče pro akademický rok 2025/2026
Jak se podává přihláška a co je k ní potřeba doložit
Přihlášky do bakalářských studijních programů FaVU VUT na akademický rok 2025/2026 se podávají od 1. října do 30. listopadu 2024 elektronicky na adrese https://www.vutbr.cz/eprihlaska. Prostřednictvím elektronické přihlášky (e-přihláška) uchazeč/ka rovněž zašle:
- Životopis ve formátu PDF nebo Word, který se vkládá v průběhu podávání e-přihlášky, nejpozději do konce listopadu;
- Dotazník ve formátu PDF nebo Word na předepsaném formuláři (viz níže), který je potřeba nahrát jako přílohu e-přihlášky nejpozději do půlnoci 5. prosince 2024; Odevzdání (upload) dotazníku je možné až po podání e-přihlášky, kdy se v e-přihlášce objeví možnost nahrání přílohy (záložka Přílohy);
- Digitální portfolio sestavené z dokumentace vlastních prací (portfolio je vhodné opatřit doprovodnými texty); maximální velikost odevzdaného souboru je 900 MB (v případě potřeby vkládat více souborů, uchazeč/ka soubory zkomprimuje do formátu .zip a do e-přihlášky odevzdá právě jeden soubor; pozn.: čas uploadu velkého souboru záleží na rychlosti internetového připojení, soubor je potřeba kompletně nahrát do e-přihlášky nejpozději do půlnoci 5. prosince 2024); Odevzdání (upload) digitálního portfolia je možné až po podání e-přihlášky, kdy se v e-přihlášce objeví možnost nahrání přílohy (záložka Přílohy).
V případě, že uchazeč/ka získal/a středoškolské vzdělání na zahraniční škole, předloží doklad dle § 48 odst. 4 zákona o vysokých školách. Postup pro posouzení zahraničního vzdělání v rámci přijímacího řízení na VUT najdete zde. Cizí státní příslušníci mohou být ke studiu ve studijním programu v českém jazyce přijati za podmínek shodných s domácími uchazeči. Podmínkou přijetí cizinců je dále prokázání dostatečné úrovně českého jazyka, další podrobnosti jsou uvedeny ve Směrnici děkana č. 2/2024.
V e-přihlášce je potřeba specifikovat ateliér, do kterého se uchazeč/ka hlásí (viz profily ateliérů, nebo navštivte přímo den otevřených dveří 20. listopadu 2024 a využijte možnost osobní konzultace s pedagogy). Výše administrativního poplatku za podání přihlášky ke studiu je stanovena Rozhodnutím rektora č. 5/2024. Podrobné informace k výši poplatku, způsobu jeho úhrady (včetně informace o číslech účtů) se zobrazí při zadávání e-přihlášky. Má-li přihláška vady, fakulta vyzve uchazeče k jejich odstranění. Pokud uchazeč/ka neodstraní vady přihlášky v předepsané lhůtě nebo neuhradí-li určenou formou poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením, fakulta přijímací řízení usnesením zastaví. O tomto důsledku musí být uchazeč/ka poučen/a. Dokud nebylo pravomocně rozhodnuto o přijetí nebo nepřijetí ke studiu, uchazeč/ka může podat nejvýše jednu přihlášku ke studiu.
Popis přijímacího řízení – termíny a průběh jednotlivých částí
Přijímací řízení do bakalářského studijního programu má dvě části. Má charakter talentové zkoušky, která je ve druhé části doplněna o test znalostí z dějin umění a obecného kulturního přehledu.
První část (digitální portfolio a dotazník)
Digitální portfolio a dotazník se odevzdávají elektronicky v rozhraní e-přihlášky na určená místa pro vkládání do 5. prosince 2024 (včetně). Odevzdání portfolia a dotazníku je možné až po podání e-přihlášky, kdy se v e-přihlášce objeví možnost nahrání přílohy. Digitální portfolio je sestavené z dokumentace vlastních prací, jejichž charakter je libovolný (v případě velkých cyklů se doporučuje předložení výběru). Portfolio je vhodné opatřit doprovodnými texty. (Další specifická doporučení jednotlivých ateliérů jsou zveřejněná zde.) Maximální velikost odevzdaného souboru je 900 MB. V případě potřeby vkládat více souborů, uchazeč/ka soubory zkomprimuje do formátu .zip a do e-přihlášky odevzdá právě jeden soubor. Vyplněný dotazník se odevzdává na předepsaném formuláři (viz zde) ve formátu PDF nebo Word obdobně jako portfolio.
Druhá část (praktické úkoly a test znalostí)
Druhá část talentové zkoušky se skládá ze čtyř praktických úkolů a testu. První a druhý praktický úkol je domácí, třetí a čtvrtý praktický úkol je prezenční. Praktické úkoly vychází z ateliérových specializací a stanovují je příslušní vedoucí ateliérů.
Termín konání | Čas na vypracování | Úkol | Forma |
---|---|---|---|
6.–19. ledna 2025 | 14 dní | 1. a 2. praktický úkol | distanční |
28.–29. ledna 2025 | 4 + 4 hodiny | 3. a 4. praktický úkol | prezenční |
28. ledna 2025 | 30 minut | test znalostí | prezenční |
Zadání prvního a druhého úkolu bude uchazečům odesláno elektronicky na e-mailovou adresu uvedenou v elektronické přihlášce v pondělí 6. ledna 2025. Vypracované úkoly vloží uchazeč/ka elektronicky na určené datové úložiště v e-přihlášce (pod záložkou Přílohy) nejpozději v neděli 19. ledna 2025 (včetně, tzn. do 23:59 hod.). V případě zpracovaní úkolu ve fyzické formě, do e-přihlášky odevzdá fotografickou dokumentaci nebo video dokumentaci díla a slovní doprovod obsahující rozměry díla, techniku a krátkou anotaci či zdůvodnění. Maximální velikost jednoho odevzdaného souboru je 900 MB. V případě potřeby vkládat v rámci jednoho úkolu více souborů, uchazeč/ka soubory zkomprimuje do formátu .zip a do e-přihlášky odevzdá v rámci jednoho úkolu právě jeden soubor.
Zadání třetího a čtvrtého úkolů je písemné a pověřeným pedagogem je zveřejněno vždy bezprostředně před začátkem příslušné části zkoušky. Úkoly se zadávají fyzicky v prostorách ateliéru, do kterého se uchazeč/ka hlásí, a to v průběhu 28. ledna a 29. ledna 2025. Na každý praktický úkol je vymezen čas 4 hodiny.
Test teoretických znalostí z dějin umění a obecného kulturního přehledu se uskuteční v úterý 28. ledna 2025. Na test je vymezen čas 30 minut.
Poučení pro účastníka přijímacího řízení
Účastník je povinen vykonat přijímací řízení osobně, jeho osobní účast v přijímacím řízení je nezastupitelná. Účastník je povinen zdržet se jakéhokoliv jednání, které by mohlo vyvolat pochybnosti o tom, že přijímací řízení konal osobně nebo za použití nepovolených prostředků. Přijímací řízení končí, jakmile vyjde najevo, že se účastník dopustil uvedeného. Vyjde-li najevo uvedené v průběhu studia, bude student/ka podle ust. § 67 zákona o vysokých školách ze studia vyloučen/a.
Hodnocení přijímacího řízení
Hodnocení první části: Dne 17. prosince 2024 jsou digitální portfolia a dotazníky hodnoceny zkušební komisí na uzavřeném jednání bez účasti uchazečů. Při hodnocení portfolia je pozornost věnována tvořivosti uchazeče, schopnosti osobitého myšlení a jeho vyjadřování uměleckými prostředky s ohledem na zaměření ateliéru, do kterého se uchazeč hlásí. Při hodnocení dotazníku je rozhodující prokázání přehledu ve vizuální kultuře, schopnosti verbalizovat a reflektovat vlastní umělecký program a kontextualizovat svoji práci v rámci současných tendencí ve zvoleném oboru. Digitální portfolia jsou hodnocena na stupnici 0–10 bodů. Dotazník je hodnocen na stupnici 0–3 body. Do druhé části přijímací zkoušky postupují uchazeči, kteří za digitální portfolio a dotazník obdrží v součtu 7–13 bodů. Body získané v první části přijímací zkoušky se do hodnocení druhé části nezapočítávají. Uchazečům, kteří v první části přijímací zkoušky obdrží v součtu 0–6 bodů, je odesláno rozhodnutí o nepřijetí.
Hodnocení druhé části: Zkušební komise hodnotí výsledky druhé části přijímací zkoušky na neveřejném jednání ve čtvrtek 30. ledna 2025. V případě, že se uchazeč nezúčastní některé části druhého kola zkoušky (nebo neodevzdá některý ze zadaných domácích úkolů), bude tato část hodnocena 0 body. První a druhý (domácí) praktický úkol je hodnocen na stupnici 0–5 bodů. Třetí a čtvrtý (prezenční) praktický úkol je hodnocen na stupnici 0–15 bodů. Test teoretických znalostí z dějin umění a obecného kulturního přehledu je vyhodnocen 0–10 body. Součet bodů z hodnocení čtyř praktických úkolů a testu teoretických znalostí z dějin umění a obecného kulturního přehledu určí pořadí uchazečů. Maximální počet dosažitelných bodů je 50. Přijímací zkoušku úspěšně vykonali uchazeči, kteří získali minimálně 35 bodů.
Rozhodnutí o přijetí ke studiu
O přijetí nebo nepřijetí rozhoduje na základě doporučení přijímací komise vyjádřené bodovým hodnocením děkan fakulty. Ke studiu může být přijat ten z uchazečů, který úspěšně vykonal přijímací zkoušku a umístil se v rámci přijímacího řízení do bakalářského studijního programu Volné umění do 50. místa, resp. do 15. místa v rámci přijímacího řízení do bakalářského studijního programu Design. Umístí-li se na posledním místě více uchazečů se stejným počtem bodů, jsou ke studiu přijati všichni tito uchazeči. Proti rozhodnutí se uchazeč/ka může odvolat ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho oznámení, a to prostřednictvím děkana. Děkan může sám napadené rozhodnutí změnit, pokud tím plně vyhoví odvolání, jinak jej předá k rozhodnutí rektorovi VUT. Uchazeč/ka má právo nahlížet do spisu od data oznámení rozhodnutí v úředních hodinách studijního oddělení. Fakulta může namísto toho poskytnout uchazeči kopii spisu.
Doporučená forma domácích prací
Digitální portfolio je sestavené z dokumentace vlastních prací, jejichž charakter je libovolný (v případě velkých cyklů se doporučuje předložení výběru). Portfolio je vhodné opatřit doprovodnými texty. Další specifická doporučení jednotlivých ateliérů k podobě digitálních portfolií jsou zveřejněna níže.
- Ateliér sochařství: Fotodokumentace prostorových prací, příp. originálů v kresbě, malbě, grafice atd.
- Ateliér prostorové tvorby: Povinná část: fotodokumentace prostorových prací: a) volná tvorba (např. instalace, objekty, krajinná tvorba, projekty, přípravné skici apod.); b) studie (např. modelovaná hlava, kreslená hlava, modelovaná figura, kreslená figura apod.); nepovinná část: studijní kresby (např. kreslená hlava, kreslená figura apod.).
- Ateliér malířství 1: Fotodokumentace malířských, kresebných, grafických a prostorových prací na plátně, papíře, lepence nebo sololitu s popisy děl (název, rozměr, technika, rok vzniku), video, fotografie, animace, zvuk atd.
- Ateliér malířství 2: Dokumentace malířských, kresebných prací a jiných relevantních prací z oboru včetně popisek a textového doprovodu.
- Ateliér malířství 3: Vítáme zdokumentované jak malby či kresby, tak i práce v jiných médiích. Fotografii díla vždy doprovoďte popiskem obsahujícím název díla, rok vzniku, rozměry a techniku. Pokud máte pocit, že portfolio nevyjadřuje charakter vaší tvorby dostatečně, nebo chcete-li je doplnit, využijte možnost konzultovat originály vašich děl během dne otevřených dveří, resp. po předchozí domluvě i jindy.
- Ateliér kresby a grafiky: Dokumentace kresebných studií v měřítku 1:1 – volné téma; studie hlavy – min. počet 5; volná tvorba – libovolný formát i technika, minimálně 10 prací; osobní skicář, deník, poznámkový blok či jiné médium s kresbami, poznámkami, záznamy z výstav a cest (možná dokumentace prostřednictvím videa).
- Ateliér grafického designu 1: Klíčové je seznámení se s koncepcí ateliéru, formulování svého názoru na ni, detailní prezentace vlastních témat, oblastí a projektů, kterým se chce uchazeč/ka věnovat nebo kterým se již věnuje. Vítaná je kritická reflexe projektů, které v ateliéru rozvíjíme. Koncepci a projekty najdete na http://www.agd1.info. Kdykoli využijte možnost konzultace s ateliérem přes chat na discordu http://bit.ly/enteragdx.
- Ateliér grafického designu 2: Zajímá nás hlavně to, co zajímá vás. Vaše portfolio by mělo představovat ucelený obraz toho, kým jste, co vás zajímá, a jakým způsobem to transformujete do vaší tvorby. Nezajímají nás jen finální projekty, ale také skici, plány, reference, zájmy a všechno, co nám může přiblížit způsob vašeho myšlení. Nebojte se ukázat široké spektrum vaší tvorby ve formě, jakou uznáte za vhodnou. (V případě zájmu je ateliér každou středu a pátek otevřen pro každého. Napište nám e-mail, jestli nás chcete navštívit.)
- Ateliér produktového designu: Portfolio (max. 15 prací) prezentující dosavadní výtvarné i řemeslné zkušenosti a potenciál pro zvolený obor. Kromě dokumentace finální podoby prací doporučujeme přiložit i dokumentaci procesu práce. (Skici, fotodokumentace pracovních modelů, schémata, kontext, …)
- Ateliér tělového designu: Fotodokumentace prací z oboru, případně dokumentace kresebných, malířských, grafických prací, písemné projekty, záznamy akcí a realizací.
- Ateliér intermédií: Portfolio obsahující fotodokumentace a dokumentaci relevantních prací z oboru. Akceptována je široká škála médií od kresby, malby, textu, konceptu, knihy, deníku, fotografie, videa, audia, až po dokumentaci instalací, performance, akcí, událostí apod.
- Ateliér environmentu: Portfolio obsahující fotodokumentace a dokumentaci relevantních prací z oboru. Akceptována je široká škála médií od kresby, malby, textu, konceptu, knihy, deníku, fotografie, videa, audia, až po dokumentaci instalací, performance, akcí, událostí apod.
- Ateliér fotografie: Volná fotografická tvorba, min. počet 15 fotografií. Vhodné jsou doprovodné texty, délka max. 1 stránka A4. V případě jiných výtvarných prací doporučujeme předložení výběru.
- Ateliér video: Portfolio obsahující výběr projektů týkajících se volné tvorby uchazečů. V případě videí a jiných digitálních formátů vložit soubor nebo aktivní odkazy. Vhodnou součástí jsou doprovodné anotační texty vysvětlující podstatu jednotlivých projektů.
- Ateliér performance: Portfolio obsahující výběr projektů týkajících se volné tvorby uchazečů. V případě videí a jiných digitálních formátů vložit soubor nebo aktivní odkazy. Vhodnou součástí jsou doprovodné anotační texty vysvětlující podstatu jednotlivých projektů.
- Ateliér herních médií: Výběr domácích prací soustředit na práce s vlastním autorským zadáním (nejen práce na středoškolská zadání), pokud není z předložených prací zřejmé, jak souvisí s vývojem digitálních nebo jiných her a/nebo se samotným tématem hry, záměr objasnit v doprovodném textu. Více zde.
Zohlednění specifických potřeb uchazečů o studium
Uchazeči o studium mají možnost požádat VUT o zohlednění specifických potřeb při přijímací zkoušce (adaptace průběhu přijímací zkoušky) a následně i v rámci studia, a to vyplněním příslušné části elektronické přihlášky ke studiu týkající se specifických potřeb (zdravotní postižení, duševní onemocnění, chronické somatické onemocnění, specifické poruchy učení, poruchy autistického spektra a narušené komunikační schopnosti apod.). Vyřízením těchto žádostí a zpracováním návrhu adaptace se zabývá Poradenské centrum VUT Alfons.
Související dokumenty
- PDFPravidla přijímacího řízení a podmínky pro přijetí ke studiu v bakalářských studijních programech pro akademický rok 2025/2026
- DOCXŠablona motivačního dopisu (dotazník) pro studijní program DESIGN
- DOCXŠablona motivačního dopisu (dotazník) pro studijní program VOLNÉ UMĚNÍ
- PDFPříklad testu z dějin umění a všeobecného kulturního rozhledu (2023)
- PDFInformační brožura pro uchazeče a uchazečky s profily ateliérů (2024)
- PNGNápověda k nahrání příloh do e-přihlášky
Odpovědnost: MgA. Katarína Magid Hládeková, Ph.D.