DPP, DPČ a Výkaz odvedené práce k dohodám
Termín pro odevzdání dohod je vždy k 25. dni v měsíci (dohody a vyučtování již musí být podepsány ze strany zaměstnance).
Od 1. ledna 2024 je platná nová legislativa a nové formuláře k pracovním dohodám (viz přílohy níže). Kontaktní osoba ve věci přípravy dohod: personalistka FaVU Jana Homolová. Pro sjednání dohody je potřeba personalistce sdělit minimálně tyto ůdaje:
- osobní a kontaktní údaje uchazeče: jméno příjmení, rodné číslo (u cizince číslo pasu), bydliště, zdravotní pojišťovna, číslo bankovního účtu, e-mail, mobil;
- předmět pracovní činnosti;
- částku za rok;
- předpokládaný počet odpracovaných hodin (částka / počet hodin = hodinová sazba);
- doba trvání pracovního poměru – datum od do (dohody nelze sjednat zpětně– pracovní poměr je potřeba sjednat před zahájením práce);
- rozpad částek do měsíců, pokud není čátka rozložena rovnoměrně (aby bylo možné předpřipravit vyúčtování na měsíce dopředu);
- zdroje financování: SPP prvek a zakázka, u projektů také název projektu;
- jméno a příjmení osoby přebírající práci (je jím zpravidla navrhovatel – zaměstnanec FaVU, který požaduje zaměstnání dohodáře za nějakým účelem);
- informace, zda má dohodář zájem podepsat daňové prohlášení;
- kde bude práce vykonávána – zda na FaVU nebo externě (u externě vykonávané práce lze sjednat dohodu o homeoffice, kdy si práci rozvrhuje zaměstnanec sám a odpadá tato povinnost zaměstnavateli).
Povinnosti zaměstnance dohodáře: poskytnou součinnost při sjednání pracovního poměru, odevzdávat měsíčně výkazy o práci a vyúčtování, odevzdávat měsíčně evidenci odpracované doby.
Práva zaměstnance dohodáře: nárok na dovolenou po odpracování minimálně 80 hodin u jednoho zaměstnavatele v jednom kalendářním roce; pro vznik nároku musí být odpracováno alespoň 28 kalendářních dní (4 týdny), za každých 20 odpracovaných hodin je nárok na dovolenou minimálně ve výši 1,54 hodin; nárok na příplatky za práci ve ztíženém prostředí, v noci a svátky či víkendy – v prostředí FaVU uplatníme na profese dělnických povolání – vrátný, jinak práci rozvrhujeme tak, aby probíhala v pracovní dny a běžnou pracovní dobu.
Podepisování a doručování: od 1. 1. 2024 je možné doručovat personální dokumenty datovou schránkou, pokud jí zaměstnanec disponuje a neznepřístupnil ji pro dodávání dokumentů z datové schránky fyzické osoby, podnikající fyzické osoby nebo právnické osoby podle §18a zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů; doručovat prostřednictvím sítě nebo služeb elektronických komunikací, ale je nutné dodržet i další podmínky podle §335 zákoníku práce, a to: že k tomuto způsobu doručování udělil zaměstnanec souhlas v samostatném písemném přihlášení, ve kterém uvedl elektronickou adresu pro doručování, která není v dispozici zaměstnavatele; zaměstnavatel písemně informoval zaměstnance o podmínkách doručování písemností, včetně lhůty k uplatnění fikce doručení; písemnost je podepsána uznávaným elektronickým podpisem.
Přehled aktuálně platných pravidel a limitů pro zdanění a odvody z DPP a DPČ
druh | limit | minimální mzda 2024 | odvody ZP zaměstnanec | odvody SP zaměstnanec | daň z příjmů |
DPP |
300 hod. ročně u 1 zaměstnavatele | 112,5 hrubého / hod. | 4,5 % (osvobozeno, pokud je výdělek menší než 10000 Kč a není to jediný příjem) | 7,1 % (osvobozeno, pokud je výdělek menší než 10000 Kč a není to jediný příjem) | podepsal prohlášení - srážka 15 % a uplatnění daňových slev nepodepsal prohlášení - srážka 15 % bez d. slev - podáním přiznání možnost získat sráženou daň zpět |
DPČ | max. 20 hod. týdně | 112,5 hrubého / hod. | 4,5 % je-li skutečný měsíční výdělek vyšší než 4000 Kč | 7,1 % je-li smluvní výdělek vyšší než 4000 Kč (u 1 zaměstnavatele se výdělky sčítají) | limit 4000 Kč podepsal prohlášení - srážka 15 % a uplatnění daňových slev, při překročení limitu výpočet z hrubé mzdy nepodepsal prohlášení - srážka 15 % bez d. slev - podáním přiznání možnost získat sráženou daň zpět |
Přílohy
- XLSXDPP/DPČ návrh na přijetí a dohoda
- XLSXDPP/DPČ - Výkaz o práci a vyúčtování DPP a DPČ bez evidence
- XLSXDPP/DPČ - evidence odpracované doby k vyúčtování DPP/DPČ bez evidence
- XLSXDPP/DPČ - výkaz o práci a vyúčtování DPP a DPČ s evidencí
- DOCXDPP/DPČ - rozvrh pracovní doby k vyúčtování DPP/DPČ s evidencí
- DOCInformace o zaměstnání zahraničního zaměstnance
- DOCXDPP - informace k dohodám o provedení práce, součást dohody
- DOCXDPČ - informace k dohodám o provedení činnosti, součást dohody
- DOCXdohoda o HO DPP
- DOCXdohoda o HO DPČ
Autor | Ing. Martina Pěnčíková |
---|---|
Datum publikování | |
Zkrácený odkaz | https://www.favu.vut.cz/fakulta/organizacni-struktura/ekonomicke-oddeleni/f113319/d118093 |
Odpovědnost: Ing. Martina Pěnčíková