Publication detail

Workshop jako forma výuky uměleckých oborů

HELIA De FELICE, J. Da SILVA MELO, E.

Original Title

Workshop jako forma výuky uměleckých oborů

English Title

The workshop as a form of teaching arts

Type

book chapter

Language

Czech

Original Abstract

Publikace je souborem textů o umění a učení performance. Výběr autorů vychází z okruhu umělců - performerů, pedagogů, kteří tuto disciplínu učí na uměleckých a umělecko-výchovných školách a teoretiků, kteří performativní aspekty v umění mapují nebo je zkoumají v rámci doktorských studií. Základ tvoří příspěvky pronesené na konferenci Akce a reakce, která proběhla na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve dnech 24. a 25. října 2013. Příspěvky se zabývají performativitou ve vizuálním umění a výukou performance na uměleckých školách vizuálního zaměření. Jedná se o pokus ustanovit oborovou diskusní platformu, jež může následně vstoupit do interdisciplinárního dialogu s názorovými pozicemi divadelní, taneční, hudební, případně jazykové performance. Texty zkoumají posun od existenciální, ritualizované performance 60. let k analytickým (post)produ kčním performativním strategiím a zrcadlí rozdílné pozice svých autorů.

English abstract

The publication is a collection of texts on art and the process of performance learning. To the circle of authors belong artists-performers, educators who teach this discipline in art and art-educational schools, and theorists who examine performative aspects of arts, or subject them to an in-dept analysis within the framework of doctoral studies. The foundations of the book are constituted by the academic papers presented at the Akce a reakce (Action and Reaction) conference that took place at the Department of Art Education at the Palacký University in Olomouc on 24 and 25 October 2013. The papers deal with performativity in visual arts and its instruction in visual-oriented art schools. This is an attempt to establish a professional discussion platform, which can subsequently enter into interdisciplinary dialogue of views originating from the areas of theater, dance, music, or language performance. Texts presented explore the shift from existential, ritualized performance of the 1960s to the analytical (post)production performative strategies, and reflect the different positions of their authors.

Keywords

umění, performance, edukace

Key words in English

art, performance, education

Authors

HELIA De FELICE, J.; Da SILVA MELO, E.

RIV year

2015

Released

15. 12. 2015

Publisher

Univerzita Palackého

Location

Olomouc

ISBN

978-80-244-4619-6

Book

Akce a reakce. Performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově

Edition number

1

Pages from

16

Pages to

27

Pages count

11

BibTex

@inbook{BUT122992,
  author="Jennifer {Helia De Felice} and Eva {Da Silva Melo}",
  title="Workshop jako forma výuky uměleckých oborů",
  booktitle="Akce a reakce. Performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově",
  year="2015",
  publisher="Univerzita Palackého",
  address="Olomouc",
  edition="1",
  pages="16--27",
  isbn="978-80-244-4619-6"
}

Responsibility: Ing. Marek Strakoš