Publication detail

Chránit, informovat a svádět – obalová technika a obalový design

RYŠKA, P.

Original Title

Chránit, informovat a svádět – obalová technika a obalový design

English Title

Protect, inform and seduce – packaging technology and design

Type

book chapter

Language

Czech

Original Abstract

Příspěvek do kolektivní monografie Identita. Příběh českého grafického designu, kterou vydalo nakladatelství Paseka. Rozvoj spotřební kultury moderní doby přinášel nové distribuční a prodejní metody, vyžadující především kvalitnější a hygieničtější konstrukční řešení obalů i jejich atraktivnější vzhled. Ve snaze výrobců prosadit v konkurenčním prostředí vlastní zboží hrál proto stále významnější roli obalový design. Texty i grafika poskytovaly množství důležitých informací a zároveň apelovaly na potřeby i touhy konzumentů a sváděly je ke spontánnímu nákupnímu rozhodování. Obaly se v rukou designérů proměňovaly v působivé obrazy, které v masovém měřítku ovlivňovaly stravovací návyky i způsoby trávení volného času a utvářely představy o kvalitě života. Komerční využití obalů po druhé světové válce výrazně zasáhl program socializace průmyslu a obchodu. Centrálně plánované hospodářství narušilo vazby mezi technickými, ekonomickými a reklamními aspekty balení spotřebního zboží a československá obalová technika i design se vyvíjely odlišným způsobem, než tomu bylo na Západě.

English abstract

Contribution to the collective monograph Identity. The Story of Czech Graphic Design, published by the Paseka publishing house. The development of modern consumer culture brought new distribution and sales methods, requiring primarily higher-quality and more hygienic packaging design solutions and their more attractive appearance. In the efforts of manufacturers to promote their own goods in a competitive environment, packaging design therefore played an increasingly important role. Texts and graphics provided a lot of important information and at the same time appealed to the needs and desires of consumers and tempted them to make spontaneous purchasing decisions. In the hands of designers, packaging was transformed into impressive images that influenced eating habits and ways of spending free time on a mass scale and shaped ideas about the quality of life. The commercial use of packaging after World War II was significantly affected by the program of socialization of industry and trade. The centrally planned economy disrupted the links between the technical, economic, and advertising aspects of consumer goods packaging, and Czechoslovak packaging technology and design developed differently than in the West.

Keywords

obal; obalová technika; obalový design; reklama; propagace; průzkum trhu; spotřební imaginace; plastické hmoty; termoplasty

Key words in English

packaging; packaging technology; packaging design; advertising; promotion; market research; consumer imagination; plastics; thermoplastics

Authors

RYŠKA, P.

Released

28. 8. 2024

Publisher

Nakladatelství Paseka

Location

Praha

ISBN

978-80-7637-527-7

Book

Identita - Příběh českého grafického designu

Edition number

1

Pages from

94

Pages to

109

Pages count

520

URL

BibTex

@inbook{BUT196546,
  author="Pavel {Ryška}",
  title="Chránit, informovat a svádět – obalová technika a obalový design",
  booktitle="Identita - Příběh českého grafického designu",
  year="2024",
  publisher="Nakladatelství Paseka",
  address="Praha",
  edition="1",
  pages="94--109",
  isbn="978-80-7637-527-7",
  url="https://www.reflex.cz/clanek/kultura/126979/preziti-a-orientace-krasna-publikace-identita-vypravuje-pribeh-ceskeho-grafickeho-designu.html"
}

Responsibility: Ing. Marek Strakoš