Course detail
Feminist and Queer Context of Czech Art History
FaVU-FQCCAAcad. year: 2022/2023
The course introduces two related aspects of critical thinking in Czech Art History. The first part presents the first, the second, the third and the fourth wave of feminism and theis relations to art history. Artists such as Milada Marešová, Běla Kolářová, Veronika Bromová, Erika Bornová will be discussed as well as female historians and critics such as Renata Tyršová, Věra Jirousová, Martina Pachmanová and the Fourth Wave movement. The second part of the course introduces queer approaches to Czech art history with the analysis of art works of Jan Zrzavý, Toyen, Libuše Jarcovjáková, Jana Štěpánová, Mark Ther, collectors like Jiří Karásek ze Lvovic, Alberto di Stefano and writings by William Ritter, Václav Jamek, Martin C. Putna and others. The lectures will emphasize intersectionality of socially constructed identity politics.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Offered to foreign students
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
Course curriculum
2. Room of One's Own: From Virginia Woolf to Lindu Nochlin
3. Beginnings of Feminist Critricism: Renata Tyršová, Tereza Nováková; Female Agnostics: Věra Jirousová, Věra Linhartová, Hana Volavková, Milena Lamarová
4. Martina Pachmanová, Mirek Vodrážka, Jana Oravcová, Zuzana Štefková
5. "Artistic" Work of Women: 1900–1938; From Emila Medková to Magdalena Jetelová
6. Veronika Bromová, Lenka Klodová, Erika Bornová, Vendula Chalánková, Kateřina Olivová
7. Road Towards Queer Theory of Art: From Activism to Academia (John A. Symonds, Edward Carpenter, William Ritter, Harry Hay, 1992 Mapplethorp's show, Whitney Davis)
8. Variations and Intersextionality in Queer Theory of Art; Václav Jamek, Věra Sokolová, Martin C. Putna
9. Jan Zrzavý, Toyen, Jiří Karásek's Collection, Generation of Hlas Magazine, Libuše Jarcovjáková and Marginal Art
10. Mark Ther, Jan Miko, Jana Štěpánová, Alberto di Stefano's Collection
11. Assignment Presentations
12. Assignment Presentations
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
DAVIS, Whitney. Queer Beauty: Sexuality and Aesthetics from Winckelmann to Freud and Beyond. New York: Columbia University Press, 2010. ISBN-13: 978-0231146906 (EN)
HALBERSTAM, Jack. The Queer Art of Failure. Durham: Duke University Press Books, 2011. ISBN-13: 978-0822350453 (EN)
HECZKOVÁ, Libuše, ed., PACHMANOVÁ, Martina, ed. a ŠÁMAL, Petr, ed. Jak odlesk měsíce v jezeře: česká teorie a kritika umění v genderových souvislostech, 1865-1945. Překlad Eva Bendová a Martina Kadaníková. Vydání první. V Řevnicích: Arbor vitae, 2014. 327 stran. ISBN 978-80-7467-075-6. (CS)
CHADWICK, Whitney. Women, Art, and Society. New York: Thames & Hudson, 2012 (Fifth Ediotion). ISBN-13: 978-0500204054 (EN)
NOCHLIN, Linda. Women, Art, And Power And Other Essays. New York: Harper & Row, 1989. ISBN-13: 978-0064301831 (EN)
PACHMANOVÁ, Martina. Neznámá území českého moderního umění: pod lupou genderu. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004. 287 s. ISBN 80-7203-613-0. (CS)
PACHMANOVÁ, Martina. Zrození umělkyně z pěny limonády: genderové kontexty české moderní teorie a kritiky umění. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ©2013. 163 s. ISBN 978-80-86863-64-1. PACHMANOVÁ, Martina. Zrození umělkyně z pěny limonády: genderové kontexty české moderní teorie a kritiky umění. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ©2013. 163 s. ISBN 978-80-86863-64-1. (CS)
POLLOCK, Griselda. Vision and Difference: Femininity, Feminism and Histories of Art. New York: Routledge, 1988. ISBN-13: 978-0415007221 (EN)
PUTNA, Martin C. a kol. Homosexualita v dějinách české kultury. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013. 494 s., [24] s. obr. příl. Historie. ISBN 978-80-200-2293-6. (CS)
Recommended reading
Classification of course in study plans